Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Utrustning Österlen

Fototips - Utrustning Österlen

Vi var och fotograferade lifestyle på Österlen och bodde på charmiga Kuskahusen. Nedan kan ni se några snapshots från helgen. 
Fototrustningen från helgen med länk till bl.a. Goecker ligger under bilderna. 

iPhone snapshots: Vega / Förstora - Klicka på bilderna. 

Hasselblad H4D-31
Läs mer här

Hasselblad HC 3,5 / 35
Läs mer här

Hasselblad HC 2,8 / 80
Läs mer här

Hasselblad HC M. 4 / 120
Läs mer här

 

Gitzo Carbon 6X GT3531
Läs mer här

 



Really Right Stuff Ballhead Bh-55 LR
Läs mer här

 

Really Right Stuff Bh1-L 
Läs mer här

Profoto Air Remote / Läs mer här
Profoto Air Sync. radio Transmitter/Reciever / Läs mer här

Profoto D1 Air Compact 1000 Ws m. inbyggd reflektor
Läs mer här

Profoto Umbrella XL Silver 165 cm med diffusor
Läs mer här

 

Manfrotto 420B
Läs mer här

Profoto BatPac 230V - Portable Power Source
Läs mer här

Think Tank Pixel Sunscreen V.2.0
Läs mer här och här

Sekonic Litemaster Pro-L 478DR (PocketWiz)
Läs mer här

Pelican 1510 with dividers
Läs mer här och här

Pelican 1490CC1 Laptop Case
Läs mer här

SanDisc minneskortläsare Extreme CF & FireWire
Läs mer här

SanDisk Extreme CF Memory Card 32GB
Läs mer här

Lacie 500GB Rugged HD FW800/USB3 7200RM
Läs mer här

Apple Macbook Pro 15"
Läs mer här

 
Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Vinkel till motivet

Fototips - Vinkel till motivet 

Vinkel till motivet – Fågelperspektiv. Denna bilden har ett touch av detta. Vad och hur tänkte jag med denna vinkel till motivet. Det skall denna bloggpost handla om.

Bara genom att variera kameravinkel till motivet kan du skicka olika signaler till betraktaren. I denna bilden valde jag att fotografera i vinkel ner mot modellen. Om jag hade fått en förfrågan där en bild skall förmedla en känsla av svaghet, nedtryckt och framförallt inte dominant. Då hade jag med stor sannolikhet valt denna kameravinkel. Men att bryta regler och vidareutveckla teknik är något vi alla bör göra regelbundet. Då utvecklas du som fotograf.

Foto: Vega

Jag valde denna vinkeln p.g.a. den röriga och ointressanta bakgrunden. Det kunde även gjorts med ett betydligt längre tele. Men i denna bilden är det ett Canon 85mm f/1.2. Använde bländare f/1.8

Det enda som behövdes var ett fint leende. Och jobba med modellen så hon kände sig bekväm framför kameran. Just ögonen är något jag ofta pratar om. Att le med ögonen. När vi har dessa sakerna med oss i bilden. Ja då har vi även med denna kameravinkel uppnått det jag ville. Ett fint porträtt som utstrålar glädje och välmående.

Bilden är fotograferad i skugga men har tillräckligt mkt befintligt ljus i karaktärsljuset för att det inte skall kännas helt platt. I framkallningen har jag bara ställt vitbalans och satt vit och svartpunkt. Bilden är obeskuren.

Där skrev jag nere några rader om mina tankar bakom detta porträtt. 

//Vega

 

Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Blixt belyser modell genom diffusionsduk

Fototips - Blixt belyser modell genom diffusionsduk

En ljussättning jag gärna använder. Antingen som ett mjukt fill-ljus eller när modell inte skall se blixtbelyst ut. Hur tänker jag när denna ljuskaraktär skall uppnås?

Diffduken skall alltid vara så nära modell som möjligt och ljusets karaktär ändras genom avståndet mellan blixt och diffduk. Solen är ju gigantiskt långt bort vilket gör att den belyser jämnt.
Men det är ju meckigt att ta fram ett så högt blixtstativ… Placera blixten så långt bort och högt upp som din effekt räcker och att ljuset spiller så lite som möjligt. Tänk hur högt och långt bort solen är…

Jag strävar efter att ljusets hotspot täcker så mycket som möjligt på diffduken utan ljusets hela träffyta spiller utanför (zoomreflektor). Ju längre bort desto större hotspot. Detta gör att modellen får ett jämnt ljus på sig.

Nedan ser ni Profoto Wide Zoom och Profoto Magnum från Goecker.  Dessa två reflektorer använder jag ofta för att belysa genom diffduken.

iPhone snapshot: Vega

Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Video interiörfotografering Lynda.com

Fototips - Video interiörfotografering Lynda.com

Att fylla på sin kunskap med tips från andra fotografer är ovärderligt . Tidigare idag lunchade jag med min gode vän och  duktiga fotografen Stefan Isaksson. Kul att vi kunde ge varandra fina tips rörande fotografering och retusch.

Mer kunskap... Ikväll har jag tittat på en väldigt intressant video rörande interiörfotografering med fotografen Richard Klein på Lynda.com

"Richard Klein is a location photographer specializing in hospitality, an animator, and an educator. A master of cinematic lighting and photographic technique, he has 25 years' experience shooting internationally on the Pacific Rim from Tokyo to New Zealand as well as in Africa, the UK, Europe, Mexico, and the Caribbean. He also teaches advanced digital technologies, including Photoshop, at the university level and at workshops."

Är ni medlemmar på Lynda.com kan ni se videon här: http://www.lynda.com

vegafoto-lynda.png

Skärmdump: Lynda.com

Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Inspiration/kunskap, Lynda.com

Fototips - inspiration/kunskap, Lynda.com

Ibland känner jag att mina kunskaper behöver uppdateras och är beredd att avsätta tid för att ”sätta sig i skolbänken”. Det är väldigt lätt att dagarna, veckorna och månaderna går och man ”jobbar i sin loop” och inte prioriterar utbildning/träning.

Som alla förstår måste givetvis även yrkesfotografer tränas. En jämförelse… Lionel Messi måste också tränas för att göra bättre matcher. Ja ni förstår vad jag menar. Man målar ofta sina tavlor med likadant ljus, färger och teknik. Och för att kunna utvecklas som fotograf och bildbehandlare är det bra om man avsätter tid till att utvidga sina kunskaper. Detta om detta…

För något år sedan skulle jag lära mig Adobe Lightroom och jag fick mig en tankeställare. Skall jag använda en ny programvara är det väl lika bra att jag lär mig hela programmet från grunderna. De flesta parametrar känner jag def igen men det är mer tänket och hela arbetsflödet som intresserar mig. Hur man kan effektivisera sitt arbete och ha så stora chanser som möjligt till lyckade bilder.

När bilden fotograferas och hamnar på minneskortet har du dina råvaror. Nu skall maträtten tillagas.

20121031-vegafoto-lynda_com.jpg

Lynda.com är ett riktigt bra bevis på att internet är en ovärdelig kunskapsbank oavsett din kunskapsnivå. Ni som inte känner till Lynda.com kan jag varmt rekommendera ett besök. Oavsett om ni vill bättra på era kunskaper rörande Photoshop, Lightroom, Aperture, Dreamweaver m.m. så finns det riktigt bra tutorials på Lynda.com.

Våga gå på nya stigar och utveckla dig som människa. Hela livet.

//Vega

Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Retuschstugan, färger & ljus

Retuschstugan - Färger & ljus

Det är på tok för många fotografer som sitter i mindre bra arbetsmiljö när de arbetar med retusch. Så detta är en äldre bloggpost som jag vill dela med mig av nu... 

Har sedan en tid stört mig på mängden ljus och färgtemperaturen där jag sitter med bildbehandling. Nu har jag äntligen gjort något åt det… Det finns förmodligen tusen olika tycken om detta och olika tillvägagångssätt men så här blev det för mig… Rummet hade beige färg på väggarna och jag använde vanliga glödlampor (kalla). När jag satte ett vitt A-4 papper framför bildskärmen var det definitivt inte vitt. Jag bestämde mig för färgtemperatur 5000K, färgåtergivningsindex över 90 och ljusstyrka 32 candela/m2.

2010.07-vegafoto-5000k.JPG

iPhone snapshot: Vega / Armatur & lysrör från grymma Lundby El på Hisingen.

Jag kontrollerade genom att sätta ett vitt papper framför skärmen och ljusmätte upp med min Minolta Flash Meter IV. Värdena blev 1/4 sek – f4 – ISO100. Jag försöker ta bort så mycket som möjligt av det infallande ljuset och drar tex ner persiennerna och använder en skärmkeps på min Eizo för att ha ett likadant ljus dygnet runt året runt. Samt en mer rättvis skuggåtergivning. Därefter belyser jag rummet med ett önskat ljus från lysrör.

2010.07-vegafoto-ncs3000.JPG

iPhone snapshot: Vega/ Kulör NCS3000 köptes på Bauhaus, Bäckebol.

Utöver att ha ett ”rätt” ljus i rummet valde jag även att måla om med en neutral kulör NCS3000 som reflekterar 70% infallande ljus. Tycker faktiskt även att det blev en ”snygg” färg. Just att ha samma kelvintal i omgivningsljuset som på skärmen är något jag strävar efter. Nu känns det riktigt riktigt bra.

En annan bra sak att tänka på är kanske… val av färg på din tröja när du arbetar med bildbehandling. T.ex. en knallröd t-shirt reflekterar ju självklart på din bildskärm. Inte så bra kanske… Så jag försöker i den mån det går att använda mer grått och svart… Som sagt försöker.

Denna åtgärd är något jag varmt rekommenderar. 

//Vega

Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Fönsterljus porträtt

Fototips - Fönsterljus porträtt

Jag har alltid varit svag för porträtt som ljussatts med fönsterljus. 

Ställ en person vid ett fönster och vinkla modellens ansikte i olika riktningar och se vad som händer när ljuset belyser modellen.

Jag brukar göra så här för att se fönsterljuset på bästa sätt.

• Släck belysning i rummet.
• Placera modellen nära fönstret.
• Ställ dig riktigt nära fönstret.
• Placera modellen en bit in i rummet.
• Kika på modellens ögon om du kan se ngt blänk i ögat som är närmast fönstret. Om du ser ett blänk i ögat har du nu en ljusreflektion från fönstret.
• Be nu modellen vrida sitt huvud mot och från fönstret några gånger. När du ser ljuset i båda ögonen har du en bra vinkel på ansiktet för ett headshot.
• Ta nu en testbild.

Foto: Vega / Bild jag plåtade 2008 i ett vackert fönsterljus. 

Tycker du att det är lite för mörk skugga så använd en reflexskärm för upplättning. Det är givetvis några saker som spelar in hur mkt fönsterljus som speglar på modellen. Storlek på fönster, färg på väggar o tak, hur solljuset träffar huset osv osv… Detta tycker jag är en enkel och väldigt fin ljussättning för porträtt.

Försök få en lagom mängd skugga på ansiktet för det ger djup och du minimerar risken för ett platt ljus. Hårt ljus ger markerade tydliga kanter i övergången. Generellt föredrar jag mjuka kanter/övergångar. Karaktären på skuggans kant bestäms av ljuskällans storlek.

Ni som inte prövat fönsterljus rekommenderas det varmt! Ni fotografer som ser detta blogginlägg som ”old stuff” kanske får en ”påminnelse” om att det var väldigt längesedan ni gjorde ett porträtt i fönsterljus.

Lycka till!

//Vega

Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Ögonkontakt i fotografi. 3 varianter.

Fototips - Ögonkontakt i fotografi. 3 varianter.

Just ögonkontakt och blickens riktning är något jag ofta tänker på i min fotografering. 
Det är verkligen intressant hur vi fotografer kan styra en persons blick för att förstärka och få fram bildens budskap.

Tänkvärt.

Foto: VEGA


 

Foto: Vega / När personen tittar på dig känner du dig inblandad och ”en kemi” uppstår i fotografiet.

Foto: Vega / När personen tittar bort från kameran sätts du som betraktare i ”observation läge”. Det kan kännas som du får en inblick i personens tankar och privata ögonblick.

Läs mer
Fototips Michael Jönsson Fototips Michael Jönsson

Fototips - Jobba med modell

Fototips - Jobba med modell

Tänkte ge några fina tips om mitt arbetsflöde med modell…
Variera era bildideer från en viss scen:

- Helkropp
- Halvkropp
- Headshot
- Titta mot kameran
- Titta bort från kameran
- Rörelse

Foto: VEGA / Förstora – Klicka på skärmdumpen. / Bilderna ligger i mitt bildarkiv på Folio Bildbyrå.

Att jobba med modell som större delen av tiden skall le är givetvis något krävande för modellen. Att det skall kännas naturligt.
Dela in leendet i olika nivåer: lite leende, semileende och mycket leende. Redan där ger ni variation och dynamik till känslor och minspel för er modell.

När modellen skrattar är det lätt att huvudet åker tillbaka och det blir dubbelhaka. Såg en fantastisk video rörande käklinje med fotografen Peter Hurley. Se videon här.

Använd statister i bakgrunden som ligger i oskärpa och som samtidigt ger fint liv till bilden. Kolla på rörlig bild hur många statister som är med i en scen. Där har vi stillbildsfotografer mycket att inspireras av.

Scenario. Du har en ljuvlig vy bakom modellen. Bilden skall andas friskluft, vindar och solkyssta kinder. Modellen står med blicken mot dig och ser rakt på en ”container”.

Det är viktigt att modellen har samma känsla som dig när bilden fotograferas. Så ta en testbild. Gå fram till modell och prata om känslan ni skall förmedla och där även modellen ser vilken fin och viktig del miljön är i bilden. Då har modellen den känslan och bilden framför sig när modellen står och tittar rakt på ”containern”.

Har ni erfarna modeller så börja med tajta närbilder först innan ögon börjar rinna och ev. modellen börjar se frusen ut. En oerfaren modell börjar jag alltid plåta med mycket miljö där modellen får växa in sakta i vårt samarbete och till slut kanske tillsammans får till ett fint headshot i ett dyrt motljus.

Det är aldrig kul för en oerfaren modell att få en teleoptik två meter från ansiktet efter fem minuter. Testa inte närgränsen efter 5 min med ett långt tele.

Är ni intresserade av hur man jobbar med modell så ligger det en finfin tutorial med Chris Orwig på Lynda.comKlicka här.

Men oavsett din teknik så är det absolut viktigaste att ni har roligt under fotograferingen. Här kan ni se en iPhone-video när jag plåtade lifestyle i Brooklyn förra året. Nu är det inte lång tid kvar till vi åker till NYC igen.

//Vega

iPhone video - Behind The Scenes

Läs mer

Kategorier