Nischad fotograf - Helt ointressant?

Denna bloggposten handlar om en av de vanligaste frågorna jag fått genom åren. Prissättning är den andra frågan. Jag pratar om vad en fotograf skall visa i sin portfolio.

Det finns givetvis fotografer i Sverige som är stenhårt nischade utåt sett. Hur många procent är det gentemot antalet yrkesfotografer? Och hur många bildgenrer arbetar de fotograferna med, men väljer att inte visa detta i portfolion? 

När man är nyetablerad fotograf är det lätt att man kikar på andra fotografer och deras portfolios. Därefter blir man alldeles svettig över hur blek ens egna portfolio. Åren går och det enda du gör de första åren är att oroa dig över frågan: "Visar jag starka bilder i min portfolio?". Nu har det gått 10 år. Då tänker du "Härregud jag har ju inte ens uppdaterat min portfolio de senaste månaderna".

Det där är ett vanligt scenario. 

Idag är det ofta snack om att det finns så galet många fotografer så för att kunden/uppdragsgivaren skall hitta dig så måste du jobba stenhårt på en smalare inriktning, annars blir du aldrig riktigt duktig på något. Den tiden fanns. Då många fotografer enbart kunde t.ex. fotografera bilar. Idag är det inte verkligheten för den "generella yrkesfotografen". Visst finns det nischade fotografer men de utgör en så liten del.

Så... Hur är mitt förhållande till vad jag vill att Vegafoto visar utåt sett och hur uppfattar mina kunder/uppdragsgivare Vegafoto?

Min filosofi är att jag har hellre visar vad jag inte fotograferar:
- Bröllop
- Blommor
- Uppdrag gentemot privatpersoner

Portfolion visar de olika områdena som Vegafoto fotograferar: 

Porträtt
Lifestyle
Sport & Wellness
Mode
Mat & Dryck
Produkter
Video 
Bildbyrå

Under de senaste åren har jag lagt mycket tid/energi på att ge Vegafoto ett "sound" eller varför inte kalla det ett bildspråk. Tycker det är ett lite stift ord. Jag vill att när kunder/uppdragsgivare besöker Vegafoto på webben skall de känna "soundet".

Det sitter i ljuset, färgen och formen. Sen om det är Mat & Dryck eller t.ex. Lifestyle är helt sekundärt. Lägg tid på att få ett eget sound likt en musik-artist. Du vet namnet på artisten bara genom att höra låten. Du behöver inte se artisten i bild. Och att jobba fram det tar många år och åtskilliga arbetstimmar.

Så mitt tips till er som t.ex. mailar mig rörande denna fråga. Lägg inte massa energi på vilka bilder du skall visa. Hitta dig själv i din fotografering och avsätt mycket tid till det. Vegafoto har många olika typer av uppdrag under ett år men har något som är viktigt. En spetskompetens. Det är att fotografera Lifestyle.

Summeras 2013 har "Affärsporträtt" utvecklats bäst ekonomiskt på Vegafoto. Och affärsporträtten har öppnat dörrarna för att sälja in fler bildgenrer till samma företag, som t.ex. situationsbilder i arbete, produkter och interiör. Och det är väl det jag föredrar att kunna ge kunden ett sound. När företagets kunder ser deras marknadsföringsmaterial finns det en hinna som sitter fint ihop. Det är riktigt inspirerande att ta fram bilder till ett företag oavsett bildgenre.

Rundar av denna bloggposten med att säga. Våga att inte vara nischad och jobba regelbundet med att utveckla din spetskompetens. Imorgon interiörfotograferar Vegafoto på Residens Sannegården Ro. För några veckor sedan fotograferade vi porträtt

Vill passa på att önska er en riktigt trevligt helg och Gilla gärna Vegafoto @ Facebook 

//Vega