Kunskapsspridning på sociala medier.
Idag finns en enorm mängd information och videor på sociala medier som visar hur man ska göra saker och även hur man inte ska göra dem. Jag förstår att detta ofta sker i välmening men jag tycker att det är viktigt att vi delar kunskap med ansvar och respekt för ämnet.
Om jag som fotograf besitter kunskap rörande ljusteknik och kamerateknik, känns det naturligt att jag delar tips och råd inom just det området. Det spelar ingen roll om personen som söker hjälp är ”nybörjare eller expert”. Min roll är att ge korrekt och användbar information anpassad till deras behov.
Exempelvis kan någon med en mobiltelefon fråga mig hur de kan förbättra ljuset i en mörk video. Då tar vi diskussionen därifrån på en nivå som passar dem. Om en fotografkollega hör av sig med en ”avancerad fråga” om blandljus och färgtemperaturer vilket kräver en helt annan typ av svar. I båda fallen är det avgörande att informationen jag ger är korrekt och inte vilseledande.
Jag tror att vi alla bör dela med oss av vår kunskap där vi verkligen har expertis. Om du till exempel jobbar som copywriter, är det mest naturligt att du delar tips om text och kommunikation – inte om ljussättning för t.ex. en LinkedIn-video. Om du är kock delar du din kunskap om mat und so weiter… Det handlar inte om att begränsa någon utan om att respektera yrkesskicklighet och den tid det tar att bli riktigt duktig inom ett område.
Det tar ofta 10–15 år att nå en hög nivå inom sitt fält. Den erfarenheten förtjänar respekt oavsett om det gäller fotografering, skrivande eller något annat yrke. Genom att sprida kunskap inom våra egna områden kan vi göra verklig nytta för andra. Och då skulle vi alla kunna höja kvaliteten på vårt inflöde som både inspirerar, utbildar och roar.
Sharing is caring!