Fotoutrustning - Transport

Ett ständigt dilemma för många fotografer är att optimera och effektivisera fotoutrustningen. Hur många miljoner fotoväskor har du köpt genom åren? 

Väskan skall skydda fotoutrustningen under transport till/från jobbet och samtidigt vara anpassad för den packade utrustningen. Kruxet är ofta inte själva storleken på väskan... Det är kvaliteten.

Ta t.ex. California Sunbounce transportväskor. Min ena väska sprack i sömmen efter någon vecka. Jag köpte 2 st. Profoto D1'or där en väska följde med. Dragkedjan gick sönder efter 5-6 plåtningar. Tyvärr är det ofta dålig kvalitet på väskor som följer med vid köp av fotoutrustning. Det är iallafall min erfarenhet. Nu plåtar ju jag säkert 8 av 10 jobb utanför studion och det är ett ständigt packande upp/ner och slitaget är givetvis större än om väskorna stått i studion hela dagarna. Tycker att om man lägger så mycket pengar på utrustning så skall väskorna hålla samma kvalitet. Tyvärr är det inte så imo.

Men det finns företag som gör riktigt bra väskor till oss fotografer. Pelican, Tenba, Think Tank och F-stop är ett par exempel. För mig är det en gåta att inte andra fotorelaterade företag har likadan kvalitet. Detta gör att nyinköpt utrustning ofta behöver ny fotoväska.

Jag vill inte ha 2000 väskor till plåtning utan väljer att packa utrustningen i större väskor. Man har ju alltid bil till plåtning så det spelar ingen roll vad en väska väger. Däremot spelar det roll hur mkt plats den tar och hur många väskor man har. Jag föredrar att kunna packa ur bilen och få med allt på en vända. 

Denna helgen har jag köpt en ny väska och en ny pirra till min fotoutrustning. Väskan är från Tenba. Nu kan 4 st. Profoto-blixtar transporteras i en och samma väska. Innan hade jag Profoto's väska för 2 st. D1 1000w och en Pelican hardcase till blixtarna. Idag blev det en Tenba CC 28.

Weight: 3.2 kg
Exterior Dimensions: 71 x 32 x 34 cm
Interior Dimensions: 69 x 29 x 32 cm

Något jag sagt sedan många år tillbaka är att investera en riktigt bra pirra. Men har uppenbarligen leta efter en som inte skall väga något och kunna fällas ihop och få plats i innerfickan. För något måste det ju bero på... Att vi jobb efter jobb kånkar på den tunga fotoutrustningen. Nu så sket jag i hur mycket den vägde. Bara den var tillräckligt liten för att få in i bagaget i våran kombi. Det blev en Magasinkärra Ekeby P 3 250 KG 2029.

Vikt: 13 kg
Max last: 250 kg
Höjd x bredd x djup: 1175 x 515 x 390 mm
Lastkniv djup x bredd: 70 x 420 mm 

Så nästa vecka har vi två färre väskor att lasta ur bilen och kan transportera fotoutrustningen på hjul. Apropå hjul... Dessa hjulen pumpas upp och är rejäla vilket gör att det rullar lätt även i svårare underlag och klarar 250 kg. Det känns onekligen bra.

Och resan går vidare till att optimera och effektivisera sin park och dess fotoutrustning. 

//Vega