Reklam-fotografi - Trovärdiga bilder med äkthet

Det finns så många olika typer av stilar inom reklamfotografering men jag har svårt att relatera och förstå en stor del av den reklamfotografering som utförs. Har alltid beundrat reklamfotografering som känns trovärdig. För mig är det viktigt att bilderna känns trovärdiga och med äkthet. Bygger denna bloggpost på dessa tankar. 

Foto: Vegafoto / Pilates-instruktören Martina Edström, Pilates Complete i Göteborg

Det finns ofantligt många fotografer, byråer, kunder m.m. som tycker det är koolt och en lyckad idé att visa en "fantasivärld" för betraktaren. Vill poängtera att inget är rätt eller fel här. Pratar enbart om mitt sätt att se på reklam. Summerar detta året nu och två fotouppdrag gick förlorade p.g.a. detta. Det var inte min typ av fotografering. Är övertygad om att det är viktigt att vi fotografer har ett "sound" och då hittar rätt uppdragsgivare till rätt fotograf. Lite som en House-dj på en Hip Hop-klubb. Det är jag övertygad om.

Vad vill jag säga med detta? Jo att vara tydlig med vem du är som fotograf. Man kan göra det väldigt lätt för sig och säga "jag bryr mig inte, bara kund/uppdragsgivare" är nöjd. Men det är inte det detta handlar om. Det är givet att kunden skall vara nöjd. Men det är precis lika viktigt att du som fotograf kan stå för ditt arbete och vara stolt över det. Bloggen tycker jag också är ett bra verktyg för att förtydliga och visa vad ditt företag och varumärke talar för språk.

Foto: Vegafoto / Träning är ovärdeligt för ditt välmående. Pilates Complete i Göteborg

När vi har ett första planeringsmöte inför plåtning så lägger jag alltid mkt energi/tid på hur jag vill presentera mitt bildspråk/sound till bilden. Och det vill jag blogga lite om nu.... 

Detta året har Vegafoto till stor del tagit fram imagebilder till företag. Det är affärsporträtt, situationsbilder i arbetet, interiör och deras produkter. Utöver detta har det fotograferats en hel del inom Sport och Wellness. Tänkte ta det sistnämnda som ett bra exempel rörande trovärdighet gentemot betraktaren.

Det ligger mkt jobb bakom research och jag vill gärna bekanta mig med träningsformen. Man kan likna det med en skådespelare inför en ny roll. Skall man vara läkare i en film så måste du lägga ofantligt mkt tid på att veta hur en läkare agerar i sitt arbete. Jag vill att när en läkare ser på filmen skall han känna igen sig själv.

Inom Sport och Wellness  är det för mig extremt viktigt att modellen/utövaren agerar på samma sätt i bilden som under en vanlig dag när vi inte är där och fotograferar. Det är något jag märker mer och mer inom t.ex. pilates, yoga, styrketräning, löpning m.m. att de är lättare att fotografera detta når du själv har kunskap om det i ditt egna utförande. Du vet helt enkelt när kortet skall knäppas och du har rätt tajming. Och det är något modellen/utövaren känner. När jag t.ex. plåtade imagebilder för Pilates Complete i Göteborg pratade vi mkt positioner och att bilderna känns trovärdiga och äkta. Det är då fotograf/kund har ett gemensamt förtroende under fotograferingen.

Foto: Vegafoto / Längtan att utföra samma övning på Pilates Complete i Göteborg.

Det är ofantligt viktigt att bilderna känns trovärdiga både för utövarna och mig som fotograf. Har man den kedjan stark så har din uppdragsgivare/kund ett förtroende och det jobbet hanteras på ett professionellt sätt. Det är just detta som är viktigt. Bilden skall kännas trovärdiga med äkthet. Den typen av bild brinner jag för permanent.

På tok för mkt Sport och Wellness-bilder har ett tydligt hårt effektljus, med allvarliga modeller som är hårt sminkade. Det är förstärka highlights på vattensprutad hud. Coolt och häftigt? Ja kanske men jag vill att mina bilder skall kännas fräscha och förmedla ett positivt budskap. Då har jag valt att arbeta med andra parametrar. Det är reklam för Vegafoto.

Denna veckan skall mitt knä förhoppningsvis vara tillräckligt ok för jag skall kunna utföra första fotograferingen efter min knäoperation. Och det kliar i hela kroppen. Ser verkligen fram emot att få ta fram nya interiör, porträtt och situationsbilder till kunden. 

När ni ser bilderna från denna träningsanläggning på stan skall ni känna: Glädje, harmoni, styrka och balans som smakfullt paketerats med ett fräscht ljus. Ni skall längta till att vilja vara där den personen är i bild. 

Bilden är trovärdiga med äkthet. Det är reklam för Vegafoto.