Första arbetsveckan efter Fårö.

Sensommarvärmen har kommit tillbaka till Göteborg. Sitter på balkongen och bloggar just nu till musiken som låter från Way Out West i Slottsskogen. Snart dags att göra iordning sig inför middag med vänner ikväll. Imorgon åker vi iväg med campervanen och fyller på våra depåer inför måndagens filmjobb.

Tidigare i veckan rekade vi en location här i Göteborg inför en timelapseproduktion som ska pågå under ca 14 månader. Parallellt har vi en 5 månaders timelapseproduktion strax utanför Jönköping. Vi har även rekat på location inför måndagens filmjobb.

Idag hämtade vi utrustning från Ljud & Bildmedia idag då vi kör igång tidigt på måndag morgon. Har även stabbat min DJI Ronin RS3 Pro med 35’an och testat den kamerateknik som ska användas vid tre videointervjuer på måndag. Känns skönt att stämpla ut arbetsveckan och veta att allt är packat och klart inför måndagens jobb.

Första arbetsveckan är nu klar efter Fårö. Känns som det har varit en fin start med lagom längd och innehåll på arbetsdagarna. Vill passa på att önska er alla en riktigt skön helg och njut sensommar!

//Vega

Inspiration till dig som fotograf.

Inspiration till dig som fotograf.

Trampar du vatten i din utveckling som fotograf? Är du trött på att oftast fotografera bilder med likadant bildinnehåll? Just detta är något vi alla fotografer känner ibland.

Vad kan du göra för att få inspiration och ny energi? Konstnärens bränsle är kreativitet.

Har du inte en kreativ vardag så påverkar det din känsla att vilja skapa. Så oftast är det inte själva bildinnehållet som är uttjatat utan det är dig själv det handlar om.

Vad har du gjort för att utveckla t.ex. din arkitekturfotografering?

När du har din RAW-bild så kan t.ex. lägga betydligt mer tid och energi på färgerna. Försök att känn färgerna redan när bilden fotograferas. Färger är i mitt tycke precis lika viktigt som bildinnehållet. Jag själv har haft en ganska lång period när jag inte gett bilderna helt nya färger utan jobbat med de färger som bilden innehåller. Oavsett vad du har för förhållande till färger så ägna mer tid till det.

//Vega

Fårö och Gotland - Sommaren 2023.

Fårö och Gotland - Sommaren 2023.

Vi har varit på Fårö och Gotland så gott som varje sommar sedan 2006. Under alla våra resor till Fårö och Gotland har jag fotograferat och filmat till min bildbyrå Johner Bildbyrå. I år använde jag enbart Fuji X100F. Nedan ser ni ett urval av bilderna som inom kort kommer ligga i mitt bildarkiv på Johner Bildbyrå.

Förstora - Klicka på bilderna.

Hoppas ni haft en fin sommar och är påfyllda inför hösten som snart är på ingång. Skicka gärna ett mail om/när du vill ha en stillbildsfotografering/film.

Filmjobb med VBK i Karlatornet.

Filmjobb med VBK i Karlatornet.

Idag filmade vi med VBK i Karlatornet. Här ser ni ett par behind the scenes.

På lördag åker vi till Jönköping för att backa upp och kontroll/tillsyn på våran timelapse-produktion som pågår i 5 månader. Vi är tillbaka på jobbet den 7 augusti. Vill ni göra en förfrågan rörande film eller stillbild så använd kontaktformuläret nedan.

Vill passa på att önska er alla en riktigt skön semester!

//Vega

Behind the scenes // Snapshots: Emma Dornerus

Behind the scenes - Filmar arkitektur med VBK på Mandolingatan.

Behind the scenes - Filmar arkitektur med VBK på Mandolingatan.

Här ser ni två behind the scenes med teknik från Ljud & Bildmedia i Göteborg. Grymt tacksam och nöjd för den fina service Axel ger på Ljud & Bildmedia i Göteborg. Kan inget annat än varmt rekommendera att ni hyr teknik på Ljud & Bildmedia. Axel har både grym kunskap och har en lösning på allt jag behövt hittills under våra jobb.

Måste tillägga att jag är supernöjd med Sony FX6 filmkameran som jag köpte från Goecker. Känner mer och mer att det blir filmjobb och så jäkla kul att ha det tillsammans med stillbildsjobben.

Nu på måndag ska vi reka på Karlatornet inför torsdag då vi filmar där. Därefter blir det Fårö ett par veckor. Med filmkameran..? Ja varför inte! : )

Ikväll ska vi till ett par vänner på middag innan vi ska på Liseberg och se Miss Li, en artist jag har fullständig nollkoll på men det ska bli trevligt. Vill passa på att önska er en riktigt skön helg!

//Vega

Photoshop (beta) - AI inför morgondagens filmjobb.

Photoshop (beta) - AI inför morgondagens filmjobb.

Planerar scener efter dagens rek. inför morgondagens filmjobb. En folktom gård med fokus på arkitektur ska vi ge liv med hjälp av statister. Personerna är placerade i denna bilden med hjälp av AI-tekniken i Photoshop (beta). Imorgon ersätts AI-modellerna med människor.

Lily And Rose - Produktfotografering, höstens kollektion 2023.

Lily And Rose - Produktfotografering, höstens kollektion 2023.

Denna veckan har vi fotograferat nya smycken med Lily And Rose.

Utrustning inför jobbet med Lily And Rose.


Spotify spellista - Sommaren 2023

Skapade en spellista med ett par favissar som blir fin lyssning i sommar. Lyssna nedan eller klicka på Spotify-länken: https://open.spotify.com/playlist

Fototips - Vilken parameter ändrar perspektivet?

Människor kan vara väldigt slarviga med terminologi.
När folk nämner perspektiv menar de väldigt ofta något helt annat som t.ex. synfält och många är omedvetna om vad perspektiv är.

Taget ordagrannt från en kameratillverkares optikkatalog:
”Vidvinkeloptik ger ett ökat djup-i-bilden perspektiv som inte möjligt med det mänskliga ögat.”
Vad betyder djup-i-bilden-perspektiv? De menade förmodligen synfält.

Perspektiv har ingenting att göra med brännvidd. Perspektiv beskriver hur en 3D-scen visas på en 2D-duk, t.ex film och digital sensor.

Perspektiv beskriver hur objekten i 3D visas i 2D, vilka objekt som är synliga, skyms av andra objekt och hur stora de är i förhållande till varandra.

Brännvidd påverkar endast synfältet, dvs. hur mycket av hela scenen som visas på bilden.
Brännvidd ändrar inte den relativa storleken på objekten i bilden.

Perspektivet påverkas endast av placeringen av objekt i scenen och med placeringen av kameran. Om du vill att ett objekt i förgrunden skall kännas mycket större än ett annat föremål längre bort hjälper det inte att ändra brännvidd. Det enda sättet att uppnå detta är att komma närmare objektet i förgrunden. Det enda sättet båda visas i ungefär samma storlek är att komma längre bort från båda objekten.

Du får ofta höra saker som “vidvinkelperspektiv”. Det finns inget sådant. Människor menar här antingen “vidvinkelsynfält” eller “closeup-perspektiv”.

Du får också ofta höra “gå närmare istället för att zooma”. Detta finns det ingen logik i.
Förändringar i zoom ändrar endast brännvidd (och därmed synfältet), och att gå närmare förändrar bara perspektivet. Du kan inte byta plats på de olika.

Varför tycker man att föremålen i förgrunden ser stora ut med vidvinkel och med teleoptik ser bilden komprimerad ut? Motsäger inte det vad jag just sa? Nej, det bara en tillfällighet.

Vidvinkeloptik kan fokusera nära, och om du kommer nära förgrundsobjekten, ser de stora ut.
Vidvinkeloptik tillåter dig att du även ska fånga upp en del av scenens bakgrund.

Med teleoptik fotograferas ofta objekt som är långt borta. Det är att “vara långt borta” som gör att scenen ser komprimerade ut, inte valet av teleoptik. Teleooptik låter dig fånga rätt del av hela platsen.

I många optikkataloger, böcker och hemsidor kan du se seriebilder på samma plats fotograferade med olika optik. Några av dessa perspektiv ändras verkligen i olika bilder. Återigen är det bara en tillfällighet. Vad de inte berättar är att fotografen gick tillbaka till fånga objektet i förgrunden med konstant storlek med allt längre optik.

Men det är detta “gå tillbaka” som orsakade förändringen i perspektiv, inte val av längre optik.

Om två saker på olika avstånd ska få en viss relativ storlek gentemot varandra är det enbart fotografens avstånd till objekten som påverkar perspektivet.

Det är alltid samma perspektiv oavsett brännvidd.
Perspektivet är en effekt av fotografens relativa avstånd till objekten i djupled.

INGET annat.

Exempel:
Johnny och Leif är exakt lika långa.

1. Leif - placeras 5 meter bort från dig.
2. Ronny - placeras ytterligare 5 meter bort från dig.

Relativt sätt är då Ronny ungefär hälften så lång som Leif.
Om du därefter går närmare och står 1 meter från Leif. Då upplever du Johnny som väldigt kort.

Hittills är inga kameror med, endast dina ögon.
Alltså beroende på ditt avstånd till Leif blir Ronny kortare/längre.

Nu backar du till ursprungsläget 5 meter från Leif.
Sätt på en vidvinkeloptik på kameran.
Betrakta den relativa längdskilllnaden mellan Leif och Ronny.

Nu byter du optik från vidvinkel till 135an. Nu kommer det vara exakt samma relativa storlek.
Visserligen har bilden förstorats, men perspektivet är exakt det samma.

Vi summerar.

Det är enbart ditt avstånd som påverkar proportionerna i djupet. Brännvidden handlar bara om hur mycket den förstorar/förminskar

Med teleoptik kan du backa vilket gör att ditt relativa avstånd ökar till objektet och bakgrunden.
Detta generar att avståndet minskar mellan objekt och bakgrund.
Man upplever att bakgrunden “växer” och linjerna blir rakare.

Förhållandena är enbart beroende på ditt avstånd.
Något som är dubbelt så långt bort är alltid dubbelt så litet.
Oavsett optik.

Ju längre bort du är, destå mindre blir skillnaden mellan saker i djupled.

Att kritisera är väldigt enkelt.

Att tala om för en annan person att hen gör fel är enklare än att tala om hur man kan göra. Inte nödvändigtvis för att det blir till det bättre utan kanske annorlunda och personen kan utvecklas. Men att enbart säga att personen gör helt fel. Det gynnar ingen. Gör du det för att lyfta fram dig själv eller är du själv i stunden inte i balans och harmoni? Att kritisera gynnar ingen men att ge konstruktiv kritik och tala om hur man kan göra. Det är grejen.

Ett ex.

Jag ser en behind the scenes på sociala medier där en liten produkt på typ 20 cm ska fotograferas. Jag ser två stoooora ljusmodifierare snett framifrån 45 grader. Tänk skolfoto. Jag ser massa tummar upp och kommentarer typ härligt jobbat!! Väljer du tänka:

Hur fasen kan personen få så mycket beröm för detta?? Folk har ju ingen koll alltså.. m.m m.m. Eller tänker du mer ödmjukt typ: Fotografen har begränsad kunskap om hur man kan ha större kontroll på ljuset. Kan du tänka dig ge tips på hur man skulle kunna ljussätta för att ha större kontroll på ljuset?

Tyvärr är det så att alltför många är inte emottagliga för tips och diskussioner för de känner ”du ska inte tala om för mig hur jag vill det ska se ut”. Men med stor sannolikhet är det just den personen som inte utvecklas likt den person som vänligen tar emot tipset och vill diskutera det för att förstå och sedan applicera det i sin egen kunskap rörande ljusteknik. Vem vet det kanske är du själv som utvecklas i diskussionen.

Att visa att man inte kan och förstår allt är en styrka inte en svaghet. Tala inte om för andra människor att de gör fel utan ge tips hur de kan göra för att förhoppningsvis utvecklas.

Sharing is caring.