Photoshop (beta) - AI inför morgondagens filmjobb.

Photoshop (beta) - AI inför morgondagens filmjobb.

Planerar scener efter dagens rek. inför morgondagens filmjobb. En folktom gård med fokus på arkitektur ska vi ge liv med hjälp av statister. Personerna är placerade i denna bilden med hjälp av AI-tekniken i Photoshop (beta). Imorgon ersätts AI-modellerna med människor.

Lily And Rose - Produktfotografering, höstens kollektion 2023.

Lily And Rose - Produktfotografering, höstens kollektion 2023.

Denna veckan har vi fotograferat nya smycken med Lily And Rose.

Utrustning inför jobbet med Lily And Rose.


Spotify spellista - Sommaren 2023

Skapade en spellista med ett par favissar som blir fin lyssning i sommar. Lyssna nedan eller klicka på Spotify-länken: https://open.spotify.com/playlist

Fototips - Vilken parameter ändrar perspektivet?

Människor kan vara väldigt slarviga med terminologi.
När folk nämner perspektiv menar de väldigt ofta något helt annat som t.ex. synfält och många är omedvetna om vad perspektiv är.

Taget ordagrannt från en kameratillverkares optikkatalog:
”Vidvinkeloptik ger ett ökat djup-i-bilden perspektiv som inte möjligt med det mänskliga ögat.”
Vad betyder djup-i-bilden-perspektiv? De menade förmodligen synfält.

Perspektiv har ingenting att göra med brännvidd. Perspektiv beskriver hur en 3D-scen visas på en 2D-duk, t.ex film och digital sensor.

Perspektiv beskriver hur objekten i 3D visas i 2D, vilka objekt som är synliga, skyms av andra objekt och hur stora de är i förhållande till varandra.

Brännvidd påverkar endast synfältet, dvs. hur mycket av hela scenen som visas på bilden.
Brännvidd ändrar inte den relativa storleken på objekten i bilden.

Perspektivet påverkas endast av placeringen av objekt i scenen och med placeringen av kameran. Om du vill att ett objekt i förgrunden skall kännas mycket större än ett annat föremål längre bort hjälper det inte att ändra brännvidd. Det enda sättet att uppnå detta är att komma närmare objektet i förgrunden. Det enda sättet båda visas i ungefär samma storlek är att komma längre bort från båda objekten.

Du får ofta höra saker som “vidvinkelperspektiv”. Det finns inget sådant. Människor menar här antingen “vidvinkelsynfält” eller “closeup-perspektiv”.

Du får också ofta höra “gå närmare istället för att zooma”. Detta finns det ingen logik i.
Förändringar i zoom ändrar endast brännvidd (och därmed synfältet), och att gå närmare förändrar bara perspektivet. Du kan inte byta plats på de olika.

Varför tycker man att föremålen i förgrunden ser stora ut med vidvinkel och med teleoptik ser bilden komprimerad ut? Motsäger inte det vad jag just sa? Nej, det bara en tillfällighet.

Vidvinkeloptik kan fokusera nära, och om du kommer nära förgrundsobjekten, ser de stora ut.
Vidvinkeloptik tillåter dig att du även ska fånga upp en del av scenens bakgrund.

Med teleoptik fotograferas ofta objekt som är långt borta. Det är att “vara långt borta” som gör att scenen ser komprimerade ut, inte valet av teleoptik. Teleooptik låter dig fånga rätt del av hela platsen.

I många optikkataloger, böcker och hemsidor kan du se seriebilder på samma plats fotograferade med olika optik. Några av dessa perspektiv ändras verkligen i olika bilder. Återigen är det bara en tillfällighet. Vad de inte berättar är att fotografen gick tillbaka till fånga objektet i förgrunden med konstant storlek med allt längre optik.

Men det är detta “gå tillbaka” som orsakade förändringen i perspektiv, inte val av längre optik.

Om två saker på olika avstånd ska få en viss relativ storlek gentemot varandra är det enbart fotografens avstånd till objekten som påverkar perspektivet.

Det är alltid samma perspektiv oavsett brännvidd.
Perspektivet är en effekt av fotografens relativa avstånd till objekten i djupled.

INGET annat.

Exempel:
Johnny och Leif är exakt lika långa.

1. Leif - placeras 5 meter bort från dig.
2. Ronny - placeras ytterligare 5 meter bort från dig.

Relativt sätt är då Ronny ungefär hälften så lång som Leif.
Om du därefter går närmare och står 1 meter från Leif. Då upplever du Johnny som väldigt kort.

Hittills är inga kameror med, endast dina ögon.
Alltså beroende på ditt avstånd till Leif blir Ronny kortare/längre.

Nu backar du till ursprungsläget 5 meter från Leif.
Sätt på en vidvinkeloptik på kameran.
Betrakta den relativa längdskilllnaden mellan Leif och Ronny.

Nu byter du optik från vidvinkel till 135an. Nu kommer det vara exakt samma relativa storlek.
Visserligen har bilden förstorats, men perspektivet är exakt det samma.

Vi summerar.

Det är enbart ditt avstånd som påverkar proportionerna i djupet. Brännvidden handlar bara om hur mycket den förstorar/förminskar

Med teleoptik kan du backa vilket gör att ditt relativa avstånd ökar till objektet och bakgrunden.
Detta generar att avståndet minskar mellan objekt och bakgrund.
Man upplever att bakgrunden “växer” och linjerna blir rakare.

Förhållandena är enbart beroende på ditt avstånd.
Något som är dubbelt så långt bort är alltid dubbelt så litet.
Oavsett optik.

Ju längre bort du är, destå mindre blir skillnaden mellan saker i djupled.

Att kritisera är väldigt enkelt.

Att tala om för en annan person att hen gör fel är enklare än att tala om hur man kan göra. Inte nödvändigtvis för att det blir till det bättre utan kanske annorlunda och personen kan utvecklas. Men att enbart säga att personen gör helt fel. Det gynnar ingen. Gör du det för att lyfta fram dig själv eller är du själv i stunden inte i balans och harmoni? Att kritisera gynnar ingen men att ge konstruktiv kritik och tala om hur man kan göra. Det är grejen.

Ett ex.

Jag ser en behind the scenes på sociala medier där en liten produkt på typ 20 cm ska fotograferas. Jag ser två stoooora ljusmodifierare snett framifrån 45 grader. Tänk skolfoto. Jag ser massa tummar upp och kommentarer typ härligt jobbat!! Väljer du tänka:

Hur fasen kan personen få så mycket beröm för detta?? Folk har ju ingen koll alltså.. m.m m.m. Eller tänker du mer ödmjukt typ: Fotografen har begränsad kunskap om hur man kan ha större kontroll på ljuset. Kan du tänka dig ge tips på hur man skulle kunna ljussätta för att ha större kontroll på ljuset?

Tyvärr är det så att alltför många är inte emottagliga för tips och diskussioner för de känner ”du ska inte tala om för mig hur jag vill det ska se ut”. Men med stor sannolikhet är det just den personen som inte utvecklas likt den person som vänligen tar emot tipset och vill diskutera det för att förstå och sedan applicera det i sin egen kunskap rörande ljusteknik. Vem vet det kanske är du själv som utvecklas i diskussionen.

Att visa att man inte kan och förstår allt är en styrka inte en svaghet. Tala inte om för andra människor att de gör fel utan ge tips hur de kan göra för att förhoppningsvis utvecklas.

Sharing is caring.

Drönarjobb - Arkitektur

Drönarjobb - Arkitektur

Solen går som bekant ner ganska sent denna årstiden. Så igår när vi skulle filma arkitektur med drönaren blev det kvällsjobb. Drönarguiden visade att det var max 50 meters höjd som gäller på dessa platser. Lite komiskt men det visade sig att 49 meters höjd var den höjd som gav en önskad komp och utsnitt. När vi behöver flyga högre ringer vi flygtornet i Säve som 10/10 ggr gett oss tillstånd att flyga upp til 120 meter.

Helena var med när jag flög igår och passade på att filma tre behind the scenes-klipp som ni ser nedan.

Nu ska vi strax till Ljud & Bildmedia och hämta teknik som hyrs inför morgondagens filmjobb med VBK på Grand Curiosa Hotel. Vill varmt rekommendera Ljud & Bildmedia när ni behöver utrustning till era jobb.

Utrustning - De små sakerna kan betyda extremt mycket.

Utrustning - De små sakerna kan betyda extremt mycket.

Har sedan många år tillbaka haft hörlurarna Sennheiser HD-25. Innan dess var det AKG 240.
Sennheiser har mini-tele kontakt och på de flesta ställen jag använder hörlurarna är det tele. Alltså har en adapter behövts. Ingen stor sak kanske men…

Onekligen skönt att slippa adaptern till Sony FX6 då den bygger ut ganska mycket från kameran. Nu är det mini-tele från förlängningskabeln direkt in i kameran. Tack JP Store för att ni hade kabeln på lager i butiken.

Tidigare förlängningskabel med adapter.

Ny förlängningskabel med mini-tele kontakt.

Nu är hörlurskontakten inkopplad i Sony FX6 utan adaptern

Fotografering och filmjobb dessa två veckorna.

PE Teknik & Arkitektur - Porträttfotografering och lifestyle.

Fotograferade porträtt och lifestyle med PE Teknik & Arkitektur. Nedan ser ni ljus-setup för porträtten.

Tvättex - Produktfotografering

Fotograferade produkter med Tvättex. Postar nedan en av bilderna.
Ljusteknik: Profoto ProGlobe och Profoto Softbox 120x90 cm
Kamerateknik: Hasselblad H5D-50C, Hasselblad HTS, Hasselblad 80mm

Förstora - Klicka på bilden.

Grand Curiosa Hotel - Rek med VBK inför filmjobb.

Vi rekade location på Grand Curiosa Hotel där vi filmar med VBK på torsdag.

Lily And Rose - Fotografering

Nästa vecka fotograferar vi nya smycken med Lily And Rose.

Alsace, Chamonix, Piemonte & Toscana - Stillbild och resefilm.

Alsace, Chamonix, Piemonte & Toscana - Stillbild och resefilm.

Bilder fotograferade till Johner Bildbyrå, Gococo och Joe Nimble.

Stillbilder fotograferade med Fuji GFX 100S och Fuji X100F.
Resefilmen är filmad med iPhone 13 PRO.

Förstora - Klicka på bilderna.