Michael Jönsson Michael Jönsson

Nytt inköp - Colorama pappersfond

Idag kom Hans Högberg från Goecker med nya pappersfonder från Colorama. I juletider som det är kan vi lika väl kalla det "fotografens strykande åtgång".

Colorama bakgrundspapper är 100% jämnt över hela ytan vad det gäller färg och kvalitet.
Alla bakgrunder är monterade på en solid kartongkärna.
Sortimentet består av 50 olika färger.
Alla färger finns i storlek 2,72 m. x 11 m.
Vissa utvalda färger finns också i storlekarna 1,35 x 11 m. - 2,72 x 25 m - och 3,55 x 30 m.

Dagens inköp blev:

Colorama 565 Arctic White 1,35 X 11M
Colorama 165 Arctic White 2.72 X 11 M

Nedan kan ni se samtliga 55 kulörer från Colorama.

Läs mer
Fototips, Nyheter Michael Jönsson Fototips, Nyheter Michael Jönsson

Bildbyrå - Fotograf-ansökan

Bildbyrå - Fotograf-ansökan

Funderingar du på att göra en ansökan till en bildbyrå? Här är några tips för att det skall underlätta arbetet inför din ansökan.

Fotograf-ansökan

För lyckat samarbete mellan fotograf och bildbyrå önskas:
- Personligt och intressant bildspråk. Produktiv som fotograf.
- Du kan föra diskussion med dina bilder gentemot bildbyrån.
- Du är kontinuerligt produktiv i bildleverenserna.

- Arbetsprov med 50-100 lågupplösta bilder i ca 1000 pixlar. Bilderna representerar kommande bilder du skickar till bildbyrån. 
- Berättande text om dig som fotograf och bakgrund. 
- Varför du är intresserad av att bli ansluten till den bildbyrå ansökan skickats till. 
- Ansökan eller frågor kring ansökan skickas därefter till bildbyrån.

Bifoga en kortfattad beskrivning om dig som fotograf. Nedan ser ni min beskrivning på Folio Bildbyrå:

"Michael Jönsson fotograferar huvudsakligen nordisk livsstil och flertalet av hans motiv är från Göteborg och norra Bohuslän. Michael har en speciell relation till Fårö. Många av hans lifestylebilder är fotograferade där. Fotograferingen är medveten och välplanerad med en äkthet i bilderna. Familjen är ofta modeller, t. ex. cyklandes mot stenstranden eller avnjuter picknicken i skärgården".

Exempel på bildbyråer i Sverige (alfabetisk ordning):

Folio Bildbyrå: www.folio.se
Johnér Bildbyrå: www.johner.se
Maskot Bildbyrå: www.maskot.se
Matton Bildbyrå: www.matton.se

Ekonomi

- Försäljningsrapport från bildbyrån via e-post en gång/månad. 
- Beloppet faktureras på sålda bilder. Fördelas generellt 50/50 mellan bildbyrå och fotograf.
- Bilderna har olika prissättningar beroende på: 
Användningsområde: broschyr, annons, affisch, powerpoint, webb, banner, vykort, förpackning, cd, dvd, kalender, kundtidning, tidning, böcker & läromedel m.m.
Storlek / Placering: inlaga 1/8, inlaga 1/4, inlaga 1/2, inlaga 1/1, uppslag, omslag
Användningsperiod: 1 år, 2 år, 5 år
Region: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Island, Norden, Europa, Världen
Branch: affärskonsult, bank & finansiella tjänster, barnprodukter, barnomsorg, bevakningstjänster, byggindustri, dator, dryck, energi, fastighetsbyråer, fordonsindustri, förlag, försvarsindustri, försäkringar, grafisk industri, handel e-butik, hemelektronik, heminredning, it tjänster, m.m.

Lycka till med ditt framtida bildbyrå-fotografering och Gilla gärna Vegafoto @ Facebook

//Vega

Läs mer
Michael Jönsson Michael Jönsson

Reklam-fotografi - Trovärdiga bilder med äkthet

Det finns så många olika typer av stilar inom reklamfotografering men jag har svårt att relatera och förstå en stor del av den reklamfotografering som utförs. Har alltid beundrat reklamfotografering som känns trovärdig. För mig är det viktigt att bilderna känns trovärdiga och med äkthet. Bygger denna bloggpost på dessa tankar. 

Foto: Vegafoto / Pilates-instruktören Martina Edström, Pilates Complete i Göteborg

Det finns ofantligt många fotografer, byråer, kunder m.m. som tycker det är koolt och en lyckad idé att visa en "fantasivärld" för betraktaren. Vill poängtera att inget är rätt eller fel här. Pratar enbart om mitt sätt att se på reklam. Summerar detta året nu och två fotouppdrag gick förlorade p.g.a. detta. Det var inte min typ av fotografering. Är övertygad om att det är viktigt att vi fotografer har ett "sound" och då hittar rätt uppdragsgivare till rätt fotograf. Lite som en House-dj på en Hip Hop-klubb. Det är jag övertygad om.

Vad vill jag säga med detta? Jo att vara tydlig med vem du är som fotograf. Man kan göra det väldigt lätt för sig och säga "jag bryr mig inte, bara kund/uppdragsgivare" är nöjd. Men det är inte det detta handlar om. Det är givet att kunden skall vara nöjd. Men det är precis lika viktigt att du som fotograf kan stå för ditt arbete och vara stolt över det. Bloggen tycker jag också är ett bra verktyg för att förtydliga och visa vad ditt företag och varumärke talar för språk.

Foto: Vegafoto / Träning är ovärdeligt för ditt välmående. Pilates Complete i Göteborg

När vi har ett första planeringsmöte inför plåtning så lägger jag alltid mkt energi/tid på hur jag vill presentera mitt bildspråk/sound till bilden. Och det vill jag blogga lite om nu.... 

Detta året har Vegafoto till stor del tagit fram imagebilder till företag. Det är affärsporträtt, situationsbilder i arbetet, interiör och deras produkter. Utöver detta har det fotograferats en hel del inom Sport och Wellness. Tänkte ta det sistnämnda som ett bra exempel rörande trovärdighet gentemot betraktaren.

Det ligger mkt jobb bakom research och jag vill gärna bekanta mig med träningsformen. Man kan likna det med en skådespelare inför en ny roll. Skall man vara läkare i en film så måste du lägga ofantligt mkt tid på att veta hur en läkare agerar i sitt arbete. Jag vill att när en läkare ser på filmen skall han känna igen sig själv.

Inom Sport och Wellness  är det för mig extremt viktigt att modellen/utövaren agerar på samma sätt i bilden som under en vanlig dag när vi inte är där och fotograferar. Det är något jag märker mer och mer inom t.ex. pilates, yoga, styrketräning, löpning m.m. att de är lättare att fotografera detta når du själv har kunskap om det i ditt egna utförande. Du vet helt enkelt när kortet skall knäppas och du har rätt tajming. Och det är något modellen/utövaren känner. När jag t.ex. plåtade imagebilder för Pilates Complete i Göteborg pratade vi mkt positioner och att bilderna känns trovärdiga och äkta. Det är då fotograf/kund har ett gemensamt förtroende under fotograferingen.

Foto: Vegafoto / Längtan att utföra samma övning på Pilates Complete i Göteborg.

Det är ofantligt viktigt att bilderna känns trovärdiga både för utövarna och mig som fotograf. Har man den kedjan stark så har din uppdragsgivare/kund ett förtroende och det jobbet hanteras på ett professionellt sätt. Det är just detta som är viktigt. Bilden skall kännas trovärdiga med äkthet. Den typen av bild brinner jag för permanent.

På tok för mkt Sport och Wellness-bilder har ett tydligt hårt effektljus, med allvarliga modeller som är hårt sminkade. Det är förstärka highlights på vattensprutad hud. Coolt och häftigt? Ja kanske men jag vill att mina bilder skall kännas fräscha och förmedla ett positivt budskap. Då har jag valt att arbeta med andra parametrar. Det är reklam för Vegafoto.

Denna veckan skall mitt knä förhoppningsvis vara tillräckligt ok för jag skall kunna utföra första fotograferingen efter min knäoperation. Och det kliar i hela kroppen. Ser verkligen fram emot att få ta fram nya interiör, porträtt och situationsbilder till kunden. 

När ni ser bilderna från denna träningsanläggning på stan skall ni känna: Glädje, harmoni, styrka och balans som smakfullt paketerats med ett fräscht ljus. Ni skall längta till att vilja vara där den personen är i bild. 

Bilden är trovärdiga med äkthet. Det är reklam för Vegafoto.

Läs mer
Nyheter Michael Jönsson Nyheter Michael Jönsson

Tänkvärt x 2

Photo Greater Than 1000: Angelo Merendino at TEDxUSU

Vad är det bästa och sämsta som hänt dig idag? Fundera på det en stund...
Därefter tittar du på denna videon från TEDxTalks och kommer ihåg vad Jennifer sa till Angelo Merendino.


Vi skapar vår egen brådska

Läste en fantastisk artikel i SVD. Tycker den är så viktig och skärmdumpade artikeln för att spara på hårddisk.
Text/Källa: www.svd.se

Text/Källa: www.svd.se

Läs mer
Michael Jönsson Michael Jönsson

Från min barndom - Kodak Instamatic Camera 155x

Hittade mammas kamera från min barndom. Större delen av mina gamla bilder plåtade mamma med denna. Tänkte köpa film till den imorgon och pröva ifall den funkar. Om det nu går att hitta i Göteborg. Sedan är det väl Insta-shots på riktigt va?

Camera: Kodak Instamatic Camera 155x
Film Size: 126
Shutter: Two-speed 1/40, 1/80
Lens: Fixed focus 43mm f/11
Dates: 1971-1977

Läs mer
Michael Jönsson Michael Jönsson

Behind The Scenes - 2013 - iPhone snapshots

Har idag lagt upp ett Behind The Scenes-album med iPhone snapshots på Facebook. Galleriet innehåller huvudsakligen bilder från foto-året 2013.

Välkomna och kika in: www.facebook.com/pages/Vegafoto

Läs mer
Michael Jönsson Michael Jönsson

Vegafoto + Facebook = Sant

Har under 2013 märkt en klar trend. Att vi fotografer som bloggar har allt färre diskussioner/kommentarer i våra bloggar. Ni är i mitt mått ofantligt många bloggbesökare här och det är sällan frågeställningar eller tycken på bloggpostens innehåll.

Vill tillägga att mitt motto aldrig varit att "jaga" följare. Ni som gillar det Vegafoto delar här på bloggen kommer förhoppningsvis tillbaka.

Bloggen är huvudsakligen inriktad på fotografi men kryddas med andra ämnen som berör min livsstil som t.ex. musik, resor och pilates. Sedan flera år tillbaka vill jag att varumärket Vegafoto skall förknippas med fler saker än att knäppa kort. Idag blir det allt fler och fler fotografer och jag är övertygad om att det blir viktigare och viktigare att man stärker sitt varumärke genom flera områden. Att vi fotografer göra fina bilder. Det förutsätter kunden. Vad kan vi fotografer göra mer för att kommunicera med nuvarande och ev. nya kunder och fotokollegor. Det vill jag att Vegafoto lägger fokus på.

Bloggen har aldrig varit en envägskommunikation med en megafon. Ni som skriver frågor gör jag mitt bästa för att hjälpa till med ett utförligt svar. Det är inte därför Vegafoto startat en Facebook-sida dit allt blogginnehåll länkas. Utan för att Facebook är idag det tveklöst mest använda sociala mediet. Och det är ingen stor apparat för oss att hänga där.

Klicka här eller på bilden ovan för att komma till Vegafoto @ Facebook.

Sedan har vi en annan sida på det hela. Mitt "privata" konto på Facebook kan nu innehålla andra poster för mina icke-fotointresserade vänner. Fotografi betyder så mycket för mig idag och det man måste ha förståelse för är att många av ens vänner inte ens vet vad en bländare är. Så för att runda av denna bloggposten...

Vegafoto fortsätter med fin vind i seglet här på bloggen och Gilla gärna Vegafoto @ Facebook. Se det som ett fint komplement. Vill passa på att önska er alla en riktigt skön lördagkväll.

//Vega

Läs mer
Michael Jönsson Michael Jönsson

Fototips - Metadata i dina bildfiler

Metadata i dina bildfiler

Svensk Fotografers Förbund Metadatarekommendation.

Metadata har blivit en allt viktigare tillgång i en bildfil, värdefull för både fotograf och användare av digitala bilder. Ett verktyg som kan beskriva en bilds tekniska utformning, innehåll, sammanhang, licensvillkor, och kanske viktigast av allt, identitet och kontaktinformation till upphovsmannen.

Vi fotografer måste bli mycket bättre på att använda oss av metadata. Kraven att relevant information ska följa med bilden kommer att öka från våra beställare. Bildbeskrivning och vår kontaktinformation är ett måste. Namnangivelsen, som Svenska Fotografers Förbund trycker hårt på, blir givetvis ännu enklare om ditt namn följer med bilden och du kan i din tur hävda att bilden är din. Uppgifterna om bildens upphovsman får nämligen inte ändras eller tas bort av någon annan eftersom det är ett brott mot upphovsrättslagen.

För att underlätta arbetet med metadata har Svenska Fotografers Förbund tagit fram en rekommendation om vilka fält som är de viktigaste och mest användbara för oss fotografer.

Innehåll och beskrivning av bilden.

När du laddat ner SFF:s metadatarekommendationer så hittar du en bild som heter ”SFF_Metadata. jpg” och den innehåller en beskrivning av alla fält som skall, bör och kan fyllas i. Öppna bilden i Photoshop eller Bridge, välj filinformation under menyn Arkiv/Filinformation och sedan fliken IPTC så kan du läsa förklaringar till vad de olika fälten är tänkta att användas till. De fält vi rekommenderar att vi använder är graderade enligt följande stjärnbaserade system.

*** Obligatoriska fält Viktigt information som vem som äger upphovsrätten och kontaktinfo m.m. skall alltid vara ifyllda.
** Rekommenderade fält Dessa fält rekommenderar vi att du fyller i för att förenkla kommunikationen till andra i den digitala-leveranskedjan (din kund, tryckeriet osv.) men även för att underlätta sökning och arkivering.
* Tillämpbara, frivilliga fält Ytterligare fält som kan användas för att underlätta för den egna verksamheten.

Skapa din egen metadatamall i Photoshop & Bridge.

1. Starta Photoshop och Bridge

2. Öppna bilden ”SFF _skapa_mall.jpg” i Photoshop.

3. Gå in under menyn Arkiv/Filinformation. Välj fliken IPTC så ser du en massa information som redan är ifylld. Ändra nu alla uppgifter så att de stämmer in på dig. Fyll inte i några andra fält eftersom detta ska vara din standardmall, din copyrightstämpel, som du använder föra att applicera din copyright-info och dina kontaktuppgifter på alla dina bildfiler.

4. I samma fönster, längst ner finns fyra knappar, välj nedåtpilen vid den andra från vänster så får du upp ett alternativ där du kan exportera din copyright-mall. Skriv in ett lämpligt namn, exempelvis till ditt namn och år, klicka sen på spara. Nu har du skapat en egen metadatamall. Mallen kan du lägga på dina bildfiler direkt i Bridge Verktyg/Lägg till metadata/”Din Copyrightmall”, eller ännu tidigare redan vid inkopieringen av dina bilder med t.ex. Photodownloader som du hittar i Bridge under menyn Arkiv/Hämta bilder från kamera.

En liten ordlista för metadata.

Metadata: Information om data, information som adderas till en digital fil för att till exempel underlätta sökning av filen.
XMP: standard framtagen av Adobe för att skriva metadata på ett sätt som ska kunna vara läsbar för olika program. Börjar långsamt få en allt större spridning även i program utanför Adobes programsvit.

Exif: Automatiskt lagrad information från digitala kameror. Exif är en standard framtagen av de japanska kameratillverkarna, som från början var inriktad helt mot enklare kompaktkameror. Idag lagrar även digitala spegelreflexkameror information enligt denna standard. Informationen omfattar uppgifter som exponeringstid, bländare, optik, fotograferingstidpunkt.
IPTC: Standard för lagring av metadata. Standarden är framtagen av International Press Telecommunications Council och beskriver de uppgiftsfält som bör/kan finnas med i metadatauppgifter.

När bilderna är efterbehandlade använder jag Adobe Bridge och lägger in metadata som bildbeskrivning, nyckelord m.m. Dels gör jag det för Vegafoto men även till min bildbyrå Folio Bildbyrå.

Skärmdump: Vegafoto


Hur används metadata på en bildbyrå?

1. Scenario. En kund söker bild med innehållet ”glad kvinna new york” och vänder sig till en bildbyrå.
2. Bildbyråns hemsida har sökmotor där kunden skriver in sökorden ”glad kvinna new york”.
3. Det ger ett flertal ”träffar” med detta bildinnehåll.
4. Kunden kan nu ladda ner skissbild för att se hur bilden känns i sitt sammanhang med tillhörande text o.s.v. När kunden bestämt sig köper de bilden från bildbyrån.

Sökorden lägger jag in manuellt och är tidskrävande. Kontaktinformation och upphovsrättsinformation läggs in med batch. Så oavsett om ni lägger bilder på bildbyrå eller sparar bilderna enbart på backup-hårddisk så lägg tid på att hitta ett bra flöde för ditt metataggande. Det är guld värt.

//Vega

Läs mer
Michael Jönsson Michael Jönsson

Effektivisera fotografering utan påverka slutkvalitet

I måndags knäopererade Mattias Ahlden på IFK-Kliniken mig och nu väntar 9 veckor rehabträning. Detta gör att jag är begränsad i min rörlighet. Att uppdragsplåta finns inte på kartan under en vecka till. Däremot kan jag jobba med annat som t.ex. bloggen och administrativt arbete. Det har blivit många timmar på internet denna veckan.

Internet är helt klart ovärderligt där vi delar kunskap och livsstil. Gårdagens premiärsändning från Fotostudion Live med fotograferna Tobias Björkgren och Gordon Andersson är ett bra exempel. Nedan kan ni se gårdagens webbstream i sin helhet. 

Fotostudion Live som förövrigt hade en intervju med mig för en tid sedan. Ni kan lyssna på den här: http://vegafoto.se/blogEtt av flera ämnen Fotostudion Live diskuterade igår var fotoutrustningens vikt. Och det tänkte jag skriva några rader om...

Januari 2012 hade jag ett nyårslöfte inför det nya arbetsåret. Att sluta vara bekväm. Det är något på tok för många fotografer är. Det finns inga genvägar till det perfekta resultatet. Att man gör sitt yttersta för att ha så stora chanser som möjligt till ett lyckat uppdrag. Vikten kommer aldrig påverka mitt beslut i vilken utrustning som följer med på plåtning. 

När vi lastar in fotoutrustning inför plåtning är vikten sekundär. Det har lagts mycket tid/pengar på att utrustningen skall packas i rejäla och optimala väskor/case'ar. Väskorna körs på pirra och vi känner oftast inte av vad saker och ting väger. Däremot så tar utrustningen mycket plats. Vi kikar hela tiden på vilka väskor som packas och hur de kan packas för att ta så lite plats som möjligt. Hur arbetsflödet och allt runt om en plåtning kan utföras mer effektivt. Det är en ständig process och skall skall def inte underskattas. 

Detta läggs det fokus på och inte vad utrustning väger eller hur den ser ut. Vad utrustningen levererar är alltid viktigare än vikt och yta.

Ovan ser ni fotoutrustningen inför matfotograferingen för kunden Martin & ServeraGothia Towers med landslagskockarna Fredrik Andersson och Eddy Zippert Karlsson.

Rundar av denna bloggpost med en sak rörande blixtutrustningen från Profoto.

Profoto D1 Air Compact 1000Ws och skyddsglaset utanför blixtröret. Har köpt till den nya glaskåpan och plastkåpan som skyddar den är på tok för lång. Det gör att Profoto D1 inte får plats stående i Tenba-casen. Så Profoto ta gärna fram en kortare plastkåpa. 

Ovan ser ni glaskåpan som kan köpas som extra tillbehör till Profoto D1.

Vill passa på och tacka er alla som besöker Vegafoto-bloggen. Vore även supertrevligt att vi kan dela vårt intresse för fotografi på övriga sociala medier. Klicka på ikonerna nedan: Instagram, Twitter, Vimeo, LinkedIn och Pinterest.

Ha en trevlig helg!
//Vega

Läs mer

Kategorier