DJI Ronin RS3 PRO

DJI Ronin RS3 PRO

Har stabiliserat DJI RS3 PRO. Jag valde en primär optik Sony Distagon T* FE 35 mm F1.4 ZA. Föredrar att inte behöva balansera om ett antal gånger på location utan jobba med en bestämd brännvidd.

Har valt stabilisera utan topphandtaget för att minimera vikt och att balansera lättare. Ett minus när man inte har handtaget är att kamerans ljudingångar/XLR sitter på topphandtaget och då har vi en extern ljudupptagning med t.ex. boom-mic.

Bilden till höger i diptyken visar ny Pelicase 1610 med foam till Sony FX6 från Goecker.

Fuji GFX 100s styrs numera med iPad Pro.

Fuji GFX 100s styrs numera med iPad Pro.

Jag fotograferar med Hasselblad till minneskort och använder iPad Pro som monitor. Ni som läser bloggen minns förmodligen att jag köpte Fuji GFX 100s. Den första tiden har jag fotograferat med USB-C kabel till MacBook Pro. Nu har jag ny lösning på den tekniken.

Har modifierat en Otterbox Defender och ersatt min gamla iPad Pro till en ny iPad Pro. Den stora skillnaden är bl.a. nya M2-chippet, 512GB lagringsutrymme och USB-C. Detta gör att MacBook Pro inte följer med på kommande jobb utan ersätts med iPad Pro och USB-C - USB-C kabel. Bilderna lagras samtidigt på minneskort och iPad. Detta gör att ingen backup behöver göras på location.

Jag köpte en Techart adapter från Goecker så numera använder jag Canon tilt/shift-optik med Fuji GFX 100S. Tidigare använde jag Hasselblad med HTS adapter där min max vidvinkel var 42 mm när 28mm + HTS (x1,5) användes. Nu kan jag använda t.ex. Canons EF-optik: 17mm tilt/shift, 24mm tilt/shift, 50mm tilt/shift, 90mm tilt/shift och 135mm tilt/shift. Pricken över i:et är att i år släpper Fuji en vidvinkel med tilt/shift.

Nytt inköp - Polfilter med filteradapter

Polfilter med filteradapter

Har köpt NiSi Circular Polarizer True Color Pro Nano 67mm och filteradapterring 67mm - 77mm från Goecker. Fördelen med filterdapater är att använda ett och samma polfilter på ett flertal objektiv. Onekligen kostnadseffektivt som samtidigt tar lite packutrymme i utrustningen. Stort tack för som alltid bra service Hans Högberg, Goecker.

Här ser ni objektiven med filterdiameter 67 och 77 som jag regelbundet använder. Nu kan samma poilfilter användas på samtliga objektiv med hjälp av filteradapterringen.

Filterdiameter 67

Fuji 32mm - 64mm
Fuji 110mm
Hasselblad 50mm
Hasselblad 210mm

Filterdiameter 77

Hasselblad 80mm med extension 13mm (för kortare närgräns vid t.ex. produktfotografering)
Hasselblad 120mm


Sony FX6 - Assignat ett par funktioner.

Sony FX6 - Assignat ett par funktioner.

Igår jobbade jag ett par timmar med Sony FX6 för att styra Sony FX6 parametrar med ISO/GAIN-brytaren och vitbalans-brytaren utan att behöva gå in i menyerna. Har assignat:

- Kelvin: 3600K, 4300K, 5600K

- ISO (låg) 200, 400, 800 // ISO (hög) 3200, 6400, 12800

- Zebra-värden för att exponera med S-log3/LU709(800).
Zebra1: 60% och Zebra2: 90%


Alister Chapman - Sony FX6 tips

Alister Chapman har ett par grymma Sony FX6 tips på sin sida här: https://www.xdcam-user.com

iPhone med Fuji GFX 100S

iPhone med Fuji GFX 100S

Prövar en ny kamera-setup idag. Har du en stillbildsfotografering och vill under tiden dokumentera eller kanske göra en behind the scenes-video. Då kan detta vara en lösning!

Nu är det dags att packa om utrustning efter gårdagens fotografering med Lily And Rose då vi fotograferar med PE Teknik & Arkitektur ikväll. Ha en trevlig kväll och kul att ni kikar in på bloggen!

//Vega

Lily and Rose - Produktfotografering

Lily and Rose - Produktfotografering

Denna veckan har vi börjat fotografera produkter med Lily and Rose. Har använt oss av ett par olika kameravinklar för variation. Bilderna är fokusstackade med Hasselblad 120 mm alt. HTS adapter-mellanring-80mm. Här kan ni se en av bilderna som är fokusstackad för att ge produkten full skärpa på ringens främre del. Vissa produkter har vi även fokusstackat hela produkten.

Bilden är fotograferade med 120 mm, f/16 och fokustacking är baserad på 16 exponeringar där skärpeplanet flyttats mellan varje exponering.

Nedan ser ni en gif-animation där före/efter-bild visas under 2 sekunder i en loop. Första bilden är en exponering och andra bilden är fokusstackad. Ni ser att fokusstackingen täcker skärpan i hela ringens främre del.

Foto: Vega
Kamera & Optik: Hasselblad // Hasselblad 120 mm
Ljus: Profoto

Bilden är helt oredigerad.
Förstora - Klicka på bilden.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden

Behind the scenes: Cornelia Myrberg

Lily And Rose - Testbild focus stacking

Lily And Rose - Testbild focus stacking.

Tidigare i veckan så fotograferade jag tre stycken packshot-testbilder till Lily And Rose och deras webbshop. Nu handlar denna posten om focus stacking så…

När man fotograferar med mellanformat så är skärpedjupet extremt kort. Om du vill fotografera så skärpan täcker större delen av produkten eller rentav hela så använder jag mig av focus stacking och/eller HTS-adaptern med Hasselblad. För er som inte känner till ordet focus stacking såg betyder det att man fotograferar en bild/skärpeplan. Man tar en bild sedan flyttar man skärpeplamet framåt och tar en ny bild. Så fortsätter man till man har tagit bilder så hela produkten fått skärpa. Ofta kan jag tycka det blir fint att inte skärpan täcker riktigt hela vägen bak då produkten får lite mer djup och “poppar lite grann”.

Därefter importerar jag samtliga filer i Helicon Focus där bilderna sammanfogas till en exponering och skärpan täcker hela produkten. Det är ett omfattande arbete men ger ett fantastiskt fint slutresultat.

Videoproduktion - Redigera audio.

Att redigera audio som röstinspelning och musik till en videoproduktion är jag extremt bekväm med. Ni som följt mig under alla år på sociala medier har säkert läst att i mitt tidigare yrkesliv var det musik hela dagarna. Arbetade med musikproduktion på dagarna och DJ på nätterna. Då jobbade jag inte med Photoshop utan Pro Tools.

När jag idag har en videoproduktion med Hager ska röster redigeras och tweakas med EQ, kompressor m.m. sedan ska det klippas till en färdig produktion. Musik köper vi oftast färdiga inspelningar och då gärna med separata spår så man kan editera låten på det sätt som känns bra till videon.

Ett fint tips är att skapa egna presets för dina olika mikrofoner. Då kan du utgå från den preset och finjustera baserat på vilken röst du lagt. Så här ser min timeline ut i senaste produktionen med Hager som levererades tidigare i veckan.