Fototips - Vilken parameter ändrar perspektivet?

Människor kan vara väldigt slarviga med terminologi.
När folk nämner perspektiv menar de väldigt ofta något helt annat som t.ex. synfält och många är omedvetna om vad perspektiv är.

Taget ordagrannt från en kameratillverkares optikkatalog:
”Vidvinkeloptik ger ett ökat djup-i-bilden perspektiv som inte möjligt med det mänskliga ögat.”
Vad betyder djup-i-bilden-perspektiv? De menade förmodligen synfält.

Perspektiv har ingenting att göra med brännvidd. Perspektiv beskriver hur en 3D-scen visas på en 2D-duk, t.ex film och digital sensor.

Perspektiv beskriver hur objekten i 3D visas i 2D, vilka objekt som är synliga, skyms av andra objekt och hur stora de är i förhållande till varandra.

Brännvidd påverkar endast synfältet, dvs. hur mycket av hela scenen som visas på bilden.
Brännvidd ändrar inte den relativa storleken på objekten i bilden.

Perspektivet påverkas endast av placeringen av objekt i scenen och med placeringen av kameran. Om du vill att ett objekt i förgrunden skall kännas mycket större än ett annat föremål längre bort hjälper det inte att ändra brännvidd. Det enda sättet att uppnå detta är att komma närmare objektet i förgrunden. Det enda sättet båda visas i ungefär samma storlek är att komma längre bort från båda objekten.

Du får ofta höra saker som “vidvinkelperspektiv”. Det finns inget sådant. Människor menar här antingen “vidvinkelsynfält” eller “closeup-perspektiv”.

Du får också ofta höra “gå närmare istället för att zooma”. Detta finns det ingen logik i.
Förändringar i zoom ändrar endast brännvidd (och därmed synfältet), och att gå närmare förändrar bara perspektivet. Du kan inte byta plats på de olika.

Varför tycker man att föremålen i förgrunden ser stora ut med vidvinkel och med teleoptik ser bilden komprimerad ut? Motsäger inte det vad jag just sa? Nej, det bara en tillfällighet.

Vidvinkeloptik kan fokusera nära, och om du kommer nära förgrundsobjekten, ser de stora ut.
Vidvinkeloptik tillåter dig att du även ska fånga upp en del av scenens bakgrund.

Med teleoptik fotograferas ofta objekt som är långt borta. Det är att “vara långt borta” som gör att scenen ser komprimerade ut, inte valet av teleoptik. Teleooptik låter dig fånga rätt del av hela platsen.

I många optikkataloger, böcker och hemsidor kan du se seriebilder på samma plats fotograferade med olika optik. Några av dessa perspektiv ändras verkligen i olika bilder. Återigen är det bara en tillfällighet. Vad de inte berättar är att fotografen gick tillbaka till fånga objektet i förgrunden med konstant storlek med allt längre optik.

Men det är detta “gå tillbaka” som orsakade förändringen i perspektiv, inte val av längre optik.

Om två saker på olika avstånd ska få en viss relativ storlek gentemot varandra är det enbart fotografens avstånd till objekten som påverkar perspektivet.

Det är alltid samma perspektiv oavsett brännvidd.
Perspektivet är en effekt av fotografens relativa avstånd till objekten i djupled.

INGET annat.

Exempel:
Johnny och Leif är exakt lika långa.

1. Leif - placeras 5 meter bort från dig.
2. Ronny - placeras ytterligare 5 meter bort från dig.

Relativt sätt är då Ronny ungefär hälften så lång som Leif.
Om du därefter går närmare och står 1 meter från Leif. Då upplever du Johnny som väldigt kort.

Hittills är inga kameror med, endast dina ögon.
Alltså beroende på ditt avstånd till Leif blir Ronny kortare/längre.

Nu backar du till ursprungsläget 5 meter från Leif.
Sätt på en vidvinkeloptik på kameran.
Betrakta den relativa längdskilllnaden mellan Leif och Ronny.

Nu byter du optik från vidvinkel till 135an. Nu kommer det vara exakt samma relativa storlek.
Visserligen har bilden förstorats, men perspektivet är exakt det samma.

Vi summerar.

Det är enbart ditt avstånd som påverkar proportionerna i djupet. Brännvidden handlar bara om hur mycket den förstorar/förminskar

Med teleoptik kan du backa vilket gör att ditt relativa avstånd ökar till objektet och bakgrunden.
Detta generar att avståndet minskar mellan objekt och bakgrund.
Man upplever att bakgrunden “växer” och linjerna blir rakare.

Förhållandena är enbart beroende på ditt avstånd.
Något som är dubbelt så långt bort är alltid dubbelt så litet.
Oavsett optik.

Ju längre bort du är, destå mindre blir skillnaden mellan saker i djupled.

Att kritisera är väldigt enkelt.

Att tala om för en annan person att hen gör fel är enklare än att tala om hur man kan göra. Inte nödvändigtvis för att det blir till det bättre utan kanske annorlunda och personen kan utvecklas. Men att enbart säga att personen gör helt fel. Det gynnar ingen. Gör du det för att lyfta fram dig själv eller är du själv i stunden inte i balans och harmoni? Att kritisera gynnar ingen men att ge konstruktiv kritik och tala om hur man kan göra. Det är grejen.

Ett ex.

Jag ser en behind the scenes på sociala medier där en liten produkt på typ 20 cm ska fotograferas. Jag ser två stoooora ljusmodifierare snett framifrån 45 grader. Tänk skolfoto. Jag ser massa tummar upp och kommentarer typ härligt jobbat!! Väljer du tänka:

Hur fasen kan personen få så mycket beröm för detta?? Folk har ju ingen koll alltså.. m.m m.m. Eller tänker du mer ödmjukt typ: Fotografen har begränsad kunskap om hur man kan ha större kontroll på ljuset. Kan du tänka dig ge tips på hur man skulle kunna ljussätta för att ha större kontroll på ljuset?

Tyvärr är det så att alltför många är inte emottagliga för tips och diskussioner för de känner ”du ska inte tala om för mig hur jag vill det ska se ut”. Men med stor sannolikhet är det just den personen som inte utvecklas likt den person som vänligen tar emot tipset och vill diskutera det för att förstå och sedan applicera det i sin egen kunskap rörande ljusteknik. Vem vet det kanske är du själv som utvecklas i diskussionen.

Att visa att man inte kan och förstår allt är en styrka inte en svaghet. Tala inte om för andra människor att de gör fel utan ge tips hur de kan göra för att förhoppningsvis utvecklas.

Sharing is caring.

Photoshop (beta) - Remove tool

Photoshop (beta) - Remove tool

Idag laddade jag ner Photoshop (beta) för att pröva nya verktyget “Remove Tool”. Jag tänker inte gå in i hur detta nya AI-verktyg fungerar gentemot t.ex. Content Aware Fill. Men en sak är säker. Imponerande hur bra Adobe gjort detta verktyg i beta-versionen. Här kan ni se ett exempel när jag tar bort en kabel på en oredigerad bild för att visa funktionen.

En spännande och intressant framtid väntar oss som jobbar med Photoshop.

Du kan ladda ner denna beta-versionen i Adobe Creative Cloud under “Betaappar”.

Retuschjobb arkitektur - Visar tre olika delar i retuschen.

Retuschjobb arkitektur - Visar tre olika delar i retuschen.

Att man måste ta bort skräp m.m. i en bild är ju något som vi alla fotografer regelbundet gör. Viss redigering är mindre tidskrävande och ibland kräver bilden lite mer tid och framförallt kompetens.

Visar tre olika delar i retuschen som denna bilden krävde då byggnaden inte är helt färdigbyggd.

Förstora - Klicka på samtliga bilder nedan.

Det stod en hög ställning på ena sidan väggen. Vi fotograferade en bild därefter flyttade vi ställningen till andra sidan. I retuschen maskade jag bort ställningen och färdigställd bild är utan ställningen.

Nedan ser ni att ställningen inte är med i färdigställd bild:

Vid höger sida i bild var det vatten på golvet som jag maskade bort i retuschen. Det kan tyckas vara enkelt men det kräver sin tid och kunskap att perspektivet stämmer i det nya golvet som läggs in där vattnet var. Enbart detta steget tog ca 30 min att retuschera.
Se före/efter nedan:

Himlen i takfönstrena fick en exponering och interiört en exponering. Himlen maskades ut och jag la till lite karaktär med slöjmoln från annan bild för att ge himlen lite liv då den var helt blå.
Se de två olika exponeringarna nedan:

Nedan ser ni färdigställd bild där himlen är inmaskad.

Så vissa bilder kräver planering under fotograferingen. Att man får med sig alla råvaror hem från affären så man kan tillaga maträtten så den smakar bra. Nedan ser ni retuscherad bild.

Allt för bilden.

Vegafoto - Arkitekturfotograf i Göteborg.

Fotografering - Scanlight, GoCo Health Innovation City. Hager, Elfack 2023.

Fotografering - ScanlightGoCo Health Innovation City och HagerElfack 2023.

I fredags fotograferade jag glastak med Scanlight vid GoCo Health Innovation City. Efter jobbet åkte vi till Vega Bryggeri som har en riktigt trevlig uteservering på Ringön. Det är ju fint att ett bryggeri heter Vega ; )
Apropå Vega… I början på 90-talet hette mitt företag Vega Entertainment när jag jobbade med musik. Och därefter ändrades företagsnamnet till Vegafoto. Anledningen att mitt företag fick det namnet var att vi bor på Vegagatan så nu får vi aldrig flytta härifrån : )

Idag har jag färdigställt bildvalen till Scanlight från fredagens fotografering. Ville att himlen skulle få lite mer karaktär så här ser ni den delen i redigeringen. Brukar inte göra detta jobbet innan bildval har gjorts men tycker det är viktigt för dessa bilderna.

Nu på tisdag fotograferar jag med Svenska Mässan på mässan Elfack 2023. Onsdag fotograferar jag med Hager på mässan Elfack 2023. Lördag fotograferar jag lifestyle med en modell till hennes agentur-portfolio. Glädjande nyhet var att jag blev tillfrågad idag att fotografera nya smycken med Lily And Rose inom kort.

Det är lite vad som hänt och kommer hända inom kort. Vill passa på att tacka er som läser bloggen och ni får mer än gärna följa Vegafoto på sociala medierna (se nedan). Ha en fortsatt fin dag!

//Vega

Fuji GFX 100s styrs numera med iPad Pro.

Fuji GFX 100s styrs numera med iPad Pro.

Jag fotograferar med Hasselblad till minneskort och använder iPad Pro som monitor. Ni som läser bloggen minns förmodligen att jag köpte Fuji GFX 100s. Den första tiden har jag fotograferat med USB-C kabel till MacBook Pro. Nu har jag ny lösning på den tekniken.

Har modifierat en Otterbox Defender och ersatt min gamla iPad Pro till en ny iPad Pro. Den stora skillnaden är bl.a. nya M2-chippet, 512GB lagringsutrymme och USB-C. Detta gör att MacBook Pro inte följer med på kommande jobb utan ersätts med iPad Pro och USB-C - USB-C kabel. Bilderna lagras samtidigt på minneskort och iPad. Detta gör att ingen backup behöver göras på location.

Jag köpte en Techart adapter från Goecker så numera använder jag Canon tilt/shift-optik med Fuji GFX 100S. Tidigare använde jag Hasselblad med HTS adapter där min max vidvinkel var 42 mm när 28mm + HTS (x1,5) användes. Nu kan jag använda t.ex. Canons EF-optik: 17mm tilt/shift, 24mm tilt/shift, 50mm tilt/shift, 90mm tilt/shift och 135mm tilt/shift. Pricken över i:et är att i år släpper Fuji en vidvinkel med tilt/shift.

Nytt inköp - Polfilter med filteradapter

Polfilter med filteradapter

Har köpt NiSi Circular Polarizer True Color Pro Nano 67mm och filteradapterring 67mm - 77mm från Goecker. Fördelen med filterdapater är att använda ett och samma polfilter på ett flertal objektiv. Onekligen kostnadseffektivt som samtidigt tar lite packutrymme i utrustningen. Stort tack för som alltid bra service Hans Högberg, Goecker.

Här ser ni objektiven med filterdiameter 67 och 77 som jag regelbundet använder. Nu kan samma poilfilter användas på samtliga objektiv med hjälp av filteradapterringen.

Filterdiameter 67

Fuji 32mm - 64mm
Fuji 110mm
Hasselblad 50mm
Hasselblad 210mm

Filterdiameter 77

Hasselblad 80mm med extension 13mm (för kortare närgräns vid t.ex. produktfotografering)
Hasselblad 120mm


iPhone med Fuji GFX 100S

iPhone med Fuji GFX 100S

Prövar en ny kamera-setup idag. Har du en stillbildsfotografering och vill under tiden dokumentera eller kanske göra en behind the scenes-video. Då kan detta vara en lösning!

Nu är det dags att packa om utrustning efter gårdagens fotografering med Lily And Rose då vi fotograferar med PE Teknik & Arkitektur ikväll. Ha en trevlig kväll och kul att ni kikar in på bloggen!

//Vega

Lunchpromenad med löpning.

Lunchpromenad med löpning.

Alla har vi olika förhållanden till löpning och syftet med det. Vissa ser sträckan och tiden som prio ett, vissa ser det som enbart njutning, vissa ser det som träning för att gå ner i vikt m.m. m.m.

Har alltid tyckt att löpning i sig är tråkigt till den dag jag fick ett intresse av att vistas i naturen. Tro mig det gjorde jag i n t e back in the days när jag var en 100% stadsmänniska som enbart levde i betongen.

När jag inte har jobb vid lunch så rastar jag alltid Kayla i Slottis och vi brukar promenera, leka sök eller enbart låta henne gå och lukta i sin egna takt. Nu drar säsongen för längdskidor snart igång och vill komplettera träningen med promenad och traillöpning på luncherna.

Där jag kan och vill springer jag annars går jag. Lite så som folk springer trail i alperna som inte är elit eller väldigt bra tränade. För mig betyder känslan allt. Prestationen är sekundär.

Så under våran timma i Slottis blir det numera rörelseglädje på ett alternativt sätt. Och när jag inte tar ut mig fullständigt så kommer jag förhoppningsvis kunna göra detta flera gånger i veckan i kombination med hemmaträning.

Ute är bäst!!

Bildtext - Hjälper eller stjälper det bilden på sociala medier.

Bildtext - Hjälper eller stjälper det bilden på sociala medier.

Foto: Vega // Johanna Alvin
Själfull vemod med en melankolisk känsla under tidig gryning i Ramsvikslandet, norra Bohuslän.

Med bildtext kan du t.ex. förstärka, förtydliga och berätta om bildinnehållet. Hur du skriver bildtexten kan givetvis förändra och påverka betraktarens egna känsla. Utan bildtext drar folk sina egna slutsatser om bilden. Att texta dina bilder hjälper till att förbättra din visuella berättelse.

När du skriver en bildtext kan det givetvis påverka och trigga betraktarens egna känsla både till det positiva och negativa. Det kan trigga glädje och något positivt och för vissa betraktare något negativt som avundsjuka och negativ jämförelse.

Så länge du förmedlar det du känner så kommer aldrig alla betraktare känna likadant. För alla är vi olika och kanske just den stunden så kan inte betraktaren ta in det positiva utan väljer känna det som något negativt. När man triggas negativt av något så behöver man oftast aldrig gå längre än till sig själv.

På Stories/Instagram delar jag snapshots från vardagen och skriver oftast ett par ord/rader för att beskriva känslan. I flödet skriver jag betydligt mindre bildtext och betraktaren drar sina egna slutsatser om bilden.

Oavsett vad och hur du skriver en bildtext så påverkar det bilden. Att tolka en bildtext är jämförbart med musiksmak. Alla känner inte likadant och kan eller vill inte relatera till berättelsen. Men underskatta inte bildtext och man behöver inte jobba som copy för att skriva det man vill ha sagt.

Innehållet kommer alltid vara viktigare än ytan.

//Vega