Enkelheten betyder allt för kund.
Enkelhet är tillståndet eller kvaliteten i att vara enkel. Något lätt att förstå eller förklara verkar enkelt, i motsats till något komplicerat. Att det är enkelt att vara kund är en av de viktigaste faktorerna för en bra kundupplevelse. Förståelse för kundens behov och önskemål är grunden till att leverera en riktigt bra kundupplevelse.
Har under alla år som fotograf funderat över varför Vegafoto får ett uppdrag från ny kund eller återkommande kund. Det kan vara många olika anledningar som t.ex. rekommendation och/eller vad portfolion visar. Att vi som yrkesfotografer förväntas leverera en bra och önskad bild är ju självklart. Så det är ingen ide att diskutera med kund. Är övertygad om att enkelheten har en stor betydelse.
Hur kan vi göra det enkelt för kund och uppdragsgivare?
Det börjar redan vid första mail eller telefonsamtalet. Gör det inte för komplext och vill visa hur duktig du är genom att prata om alla tekniska detaljer. Det kan hända att personen inte är intresserad eller inte har den minsta kunskap och allt du berättar. Att man funderar över hur man kan uppfattas som professionell men samtidigt inte för avancerad och komplicerad att jobba med.
Kommunikation är i mitt tycke den absolut viktigaste parametern i en produktion. Ibland kan kommunikationen brista av olika anledningar men vad kan du göra för att minimera risken?
Ladda alla parametrar med ordet enkelhet utan att påverka kvaliteten i den tjänst du erbjuder.
Ett ex.
Ett team kan innefatta fotograf, assistent, ljusmästare och makeup/hårstylist och stylist. Tänk att att teamet innehåller fem personer. Det räcker att en av dessa personer inte fungerar socialt under arbetsdagen. Vi kan säga att det är t.ex. hårstylisten. Hela teamet och kunden känner att denna person sprider negativ energi. Det spelar ingen roll hur fin hårstylingen är för det förutsätter både jag som bokat teamet och kunden/uppdragsgivaren. Så boka personlighet för kunskap. Det blir mindre friktion och kunden upplever att det är enkelt att arbeta med ditt företag.