Capture One PRO - Byte av RAW-filhanteraren

Capture One PRO - Byte av RAW-filhanteraren

IMG_2705.JPG

Flertalet fotografer plåtar i Raw-format nuförtiden och nu byter jag tillbaka till Capture One efter 7 år. Varför bytte jag till Adobe Lightroom under 2010? Det var väl egentligen bara en anledning, jag investerade ett nytt system från Hasselblad. Hasselblad hade då liksom nu Phocus men då var programvaran extremt begränsad i vad man kunde få ut ur RAW-filen.

Det gjorde att jag slutade använda Capture One som jag använde under åren fram till 2010. Idag har jag tre kamerasystem. Canon, Sony och Hasselblad. Det gör att filerna från Canon och Sony bearbetas i Capture One Pro och Hasselblad i Phocus.

Ägna en stund till videon nedan där ni ser arbetsflödet rörande färghantering. 

RTimelapse - Lightroom plugin

Är lite kluven med Lightroom i ett fall och det handlar om timelapse där jag använder LRTimelapse-plugin som är helt fantastiskt. Vet att det förts en diskussion mellan de båda parterna men kruxet är tydligen att Adobe har ”an open standard when it comes to the XMP-interface”. LRTimelapse skriver ”I've had contact with Phase One, but currently the do not offer an XMP interface like it would be needed to interact with the software.”

Kan förövrigt tycka det är dags att Lightroom och Capture One utvecklar sina programvaror så vi fotografer har ett lika proffesionellt timelapse-arbetsflöde i deras programvaror som med pluggen LRTimelapse. Återstår att se.

Idag har jag ett abonnemang på Photoshop och Lightroom så det lär ligga kvar. Har ni inte använt Capture One så rekommenderar jag varmt en gratis testperiod.

Varför 3 olika kamerasystem?

Video - Canon, Hasselblad & Sony

Det har varit få bloggposter senaste tiden rörande utrustning och teknik. Idag filmade jag ett par minuter och delar spontant mina tankar rörande Canon, Hasselblad och Sony.  

Profoto A1  

Idag kom Hans Högberg från Goecker förbi med nya blixten Profoto A1. Testplåtatar blixten i helgen och se hur ljuset känns gentemot Profoto B1 med samma ljusmodifierare. Ett scenario är att ha den lille rackaren i mitt rese-kit samt kantljus vid porträtt. Förmodligen är det många möjligheter där Profoto A1 kan användas tillsammans med Profoto B1/Profoto D1. Ser fram emot att testa blixten i helgen. Känns ljuset bra använder vi blixten på söndag när vi plåtar/filmar med Kramers Trafikskola

15C4F395-7225-45E7-9A0A-5943CC8AD3C9.JPG

Sony A7s II - Settings

Sony A7s II - Settings

Har ägnat en stund och konfigurerat inställningar/funktioner i min nya Sony A7s II. Det kommer en bloggpost om detta på bloggen. Här kan ni se REC-knappen för inspelning som är så svår att komma åt när den sitter monterad på DJI Ronin M så jag la funktionen på C1.

IMG_0028.JPG

Nu blir det pilates på Pilates Complete vid 17-tiden därefter AW på Bar Robusta. Ha en härlig fredag! 

//Vega

Fototips - Mest använda Profoto-ljusmodifierare

Sitter och kikar på vilka ljusmodifierare jag ofta använder och även de jag typ aldrig använder. Ni som följt min fotografering genom åren känner säkert till att jag oftast använder ett väldigt mjukt ljus. Profoto Umbrella XL med diff är den ljusmodifierare jag använde mest under 2015. En stor fördel är att den monteras upp väldigt snabbt och går som oftast att använda även i lägre takhöjder. Har inte prövat den nya djupare varianten men det skall göras i år. 

Ett annat alternativ vi ofta använder för ett mjukt ljus är att belysa genom diffduk.
Se video nedan.

//Vega

image.jpg

Våga betrakta bilder konstruktivt.

Våga betrakta bilder konstruktivt.

Idag dök det upp en bild på Instagram. Det var en bild som jag betraktade konstruktivt. Är det konstruktivt först när man säger hur man hade velat ha bilden? Betrakta bilder konstruktivt är bra övning för ditt bildseende oavsett din kunskapsnivå. Ja t.o.m. ni grymma fotografer som har hög kunskapsnivå. Att våga se och känna vissa bilder på ett konstruktivt sätt. Det finns inga rätt eller fel i konst men det finns tycke och smak.

Det jag reagerade över i denna bilden var det starka solljuset som belös snett bakom ett bröllopspar och blixtljuset rakt på. I bilden kan man se en hård mörk skugga bakom bröllopsparet som avslöjar att ljuset kommer från två håll. 

Själv föredrar jag att sätta ett mjukt lätt fill-ljus som upplättning alternativt dra på mycket effekt som ligger över kantljuset från solen. Upplever det generellt mer harmoniskt när ljuset har e n tydlig riktning.

Det användes även en relativt liten ljuskälla där blixtens färgtemp hade behövt ett CTO-filter för att harmoniera med solljusets färgtemperatur på kvällen.

Oavsett vad man tycker eller känner om en viss bild så ta er tid ibland och analysera en bild ibland och inte bara lajka. Att kritisera hjälper ingen. Men att ge konstruktiv kritik eller konstruktiv beröm det utvecklar förhoppningsvis båda parter.

Lifestyle - Samantha

Foto: Vegafoto
Kamera: Canon EOS 5D Mark III
Optik: Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Datum: 2015.11.24
Location: Bar Robusta
Förstora - Klicka på bilderna.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Ofta när jag plåtar vill jag ge kunden frihet i sitt bildanvändande. Att ge utrymme för alternativa beskärningar där bilden kan användas i olika typer av publiceringar. I bilden ovan jobbade jag med att hitta ett skönt betraktningsavstånd och en väl avvägd vinkel till Samantha. Utmanande och roligt att göra denna bild då speglingarna i fönstret gick hand i hand med komposition och utsnitt. 

Vill visa några tankar och idéer runt min komposition och utsnitt. Nedan ser ni tre alternativ där kunden kan beskära bilden för olika känslor gentemot obeskuren bild.  

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Lite mer närhet till motivet där Samantha får mycket attention i bilden gentemot café-miljön. Många väljer plåta bilden med detta utsnitt som jag själv tycker är väldigt snyggt. Men titta på bilden ovan och jämför. Inte stor skillnad men känslan är helt olika i mitt tycke.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Ett fint avstånd om jag skulle porträttera Samantha där textens innehåll handlar om henne. Har inte lagt ngn tid på att vinjettera de alternativa beskärningarna utan enbart visa utsnittet.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

En fördel med att plåta horisontella bilder är att ge kunden större frihet i sitt val av vertikal eller horisontell publicering. Här ser ni en vertikal beskärning som gör sig väldigt fint och ett bra alternativ till obeskuren bild i det horisontella formatet.

Behind the scenes - Bakning kanelbullar

Ljussättning och teknik - Matfotografering

Under lördag eftermiddag plåtade vi bakning till bildarkivet. Tänkte att denna blogposten får beröra ljussättning och tekniken bakom denna plåtningen. 

Foto: Vegafoto
Location: Göteborg

Kamera: Hasselblad H4D-31
Optik: Hasselblad HC 2,8/80 mm
Stativ: Gitzo Carbon 6X GT3531Really Right Stuff Bh1-LReally Right Stuff Ballhead Bh-55 LR
Ljus: Profoto B1 Air 500 WS (TTL-II)

Förstora - Klicka på bilderna.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.


Teknik bakom bilderna ovan.

Bestämde att använda så mkt befintligt ljus som möjligt och inställningsljuset från en blixt.
Inledningsvis satte vi ett CTO filter på fönstret för ett varmare ljus då solen inte lyser in i detta fönstret. En blixt användes med sitt inställningsljus och vi satte blackwrap framför med utklippta hål där blixten lös genom. Inställningsljuset har en något varmare färgtemperatur än fönsterljuset. Detta kan korrigeras med CTB filter som monteras på blixten.

Utöver detta ljus använder jag ofta små speglar för att enkelt kunna reflektera in ljus på maten. Se bild nedan.

image.jpg

Sätter CTO filter på kallt fönsterljus.

CTO och CTB filter från rulle klippta för att passa Profoto Zoom reflector.

Spegel monterad för att reflektera ljus.

CTO filter monterat på Profoto Zoom reflector.

Blackwrap med hål. Ovärdeligt för att blockera ljus från blixt och även t.ex. taklampor.

Video - Technicolor CineStyle Picture Style

Nu är det drygt en vecka kvar till vi åker upp till Abisko och fjällvandrar. Utöver stillbild kommer vi göra en videoproduktion i år. Kamera blir Canon EOS 5D Mark III. Denna bloggposten handlar om just rörlig bild.

När man filmar har man möjligt att göra det med olika Picture Style / Bildstilar. Vi använder en picture style från Technicolor som heter CineStyle Picture Style. Jag plåtade vårt köksfönster så ni ser skillnaden mellan Canon Standard Picture Style och Technicolor CineStyle Picture Style.

Förstora - Klicka på gif-filen.

Som ni ser finns det fina möjligheter att jobba med CineStyle-filerna i redigeringen.  Kolla in högdagrarna och skuggorna. 

Snapshot: Vega // Förstora - Klicka på bilden. Technicolor CineStyle Picture Style.

Snapshot: Vega // Förstora - Klicka på bilden. Canon Standard Picture Style.

//Vega

Sekonic Spectromaster C-700R - Unboxing

Sekonic Spectromaster C-700R

Idag gjorde jag en Sekonic Spectromaster C-700R unboxing i all sin enkelhet.

Sekonic Spectromaster C-700R spektrala mätfunktion kan användas för att utvärdera olika ljuskällor, som LED-paneler, HMI-ljus eller ljusrör. Om det finns svackor i den spektrala fördelningen kan man få problem med färgåtergivningen. Vissa färger kan bli blekare eller helt försvinna.

Ovärdeligt när man vill ha kontroll på t.ex. färgtemperaturen från ett fönster, interiör och blixt. Eller om du känner dig osäker på om dina blixtar har likadan färgtemperatur. Oavsett om man skall ha det exakta värdet eller bara nöja sig med att komma hyfsat nära, så är denna färgmätare revolutionerande. Belysningsfilter i kombination med denna lilla rackaren gör att en helt ny värld öppnas upp.

Läs mer om Sekonic Spectromaster C-700R här och här.