Bildens värde

Scenario: Tänkte göra en reklamkampanj. Alla kockar i GBG lagar varsin rätt till mig gratis. Den rätten som vinner plåtar jag och använder i en rikstäckande reklamkampanj. Kocken som vinner får typ 5000:- (normalt 30-60000:-) och det ger mig fri användning och avtalsperiod.

Ja ni förstår själva... hur vissa företag utnyttjar amatörfotografer och deras bilder. Det spelar ingen roll om en bild köps av en yrkesfotograf, amatör eller bildbyrå. Jag pratar om bildens värde. 

Vi yrkesfotografer är pålästa när det gäller prissättning av bild. Är ni osäkra på hur din bild kan/får användas gentemot rekommenderad ersättning? Surfa in på SFF's prislista eller kolla på någon av de svenska bildbyråernas webbplatser.

Bildens värde.

Adobe Lightroom - iPad app

När jag köpte Canon EOS 5D Mark III så finns nu möjlighet att använda wifi-minneskort. Det känns ännu mer intressant nu när Adobe Lightroom släppt en iPad app. Kräver ett Creative Cloud abonnemang.

Tänker mig scenariot: Om ett par veckor åker vi till NYC. Snapshots plåtas med Canon EOS 5D Mark III och Fuji X-T1 och när vi kommer tillbaka till hotellet kan jag föra över bilderna till iPad. Snabb-tweak i Lightroom och ladda upp bilder till sociala medier, mail eller meddelande.

Skissar lite till.... När vi gjort en plåtning. Bilderna kan synkas med datorns Lightroom bibliotek och du kan göra dina bildval på iPad över en kaffe på ett cafe. Ja ni förstår det finns inga begränsningar till hur detta kommer utvecklas.

Lightroom 5 för OS x eller Windows skapar smarta förhandsvisningar av bilder som markeras för synkronisering och laddar upp dem till Creative Cloud. Lightroom Mobile laddar i sin tur ned lågupplösta förhandsvisningar som visas i rutnätsvyn och när en bild öppnas laddas den smarta förhandsvisningsfilen med högre upplösning ned. Ändringar som görs i surfplattan syns i datorn nästan direkt.

Detta är säkerligen inget nytt för många utav er att skicka bilder från kameran. Men med min nyinköpta kamera och Lightroom tycker jag detta är en intressant utveckling. Och helt klart något jag skall pröva.

Hasselblad H5D-50c - ISO 100 - ISO 1600 Comparison

Hasselblad H5D-50c - ISO 100 - ISO 1600 Comparison

Goecker was here today and showed me the brand new Hasselblad H5D-50c. I did a quick ISO comparison test with ISO 100 and ISO 1600. Overexposed about 1 step so you can see the shadows. No adjustments in the test picture. I'm so impressed over the amazing quality. I mean it's medium format with CMOS sensor. Love it!

Download zipped (300 MB) high resolution PSD layer file and check the noise in the shadows and also Hans Högberg from Goecker drinking coffee in the shutter button.

Camera: Hasselblad H5D-50c
Lens: Hasselblad HC 2,8/80 mm
Metadata: 1/6 sec;  f/11;  ISO 1600  /  3,0 sec;  f/11;  ISO 100
Dimensions: 8272 × 6200

Zipped Photoshop 8272 × 6200 PSD 8bit Adobe RGB. Download link here: www.dropbox.com/s/0i40svdfn1l5aph/hasselblad-h5d-50c-iso100-iso1600.zip

Snapshot: Vegafoto /  Bigger size: Click on the picture. 
GIF animation between ISO 100 and ISO 1600.

Fototips - Manuell vitbalans

Att sätta vitbalans med manuell vitbalans och Live View. Denna teknik är något jag ofta använder och vill dela med mig av här på bloggen. Ovärdeligt för er utan kelvinmätare eller ni som arbetar med rörlig bild. 

Plåta mer, tänk på var du står och gå närmare. 

//Vegafoto


Nytt inköp - F-stop Loka rygga

Nytt inköp: F-stop Loka rygga med Large Pro ICU från Goecker

Nytt inköp - Profoto Zoom Reflector

Har sedan ett antal år tillbaka använt mig av Profoto Zoom Reflector som är en faviss bland Profoto reflektorerna. Märkligt att jag aldrig fått tummen och ägt två stycken. Det har onekligen varit ett antal gånger jag önskat ljussätta med två Profoto Zoom Reflector.

Idag gjorde jag äntligen min beställning på Goecker. Känns bra att det framöver kommer det ligga två stycken reflektorer i casen.
Ni kan läsa mer om Profoto Zoom Reflector här.

//Vegafoto

Rigga och sätta ljus inför fotografering

​När vi skall iväg som idag och göra en affärsporträtt-fotografering är förarbetet det som tar tid och är bland det viktigaste. Hur tänker jag...

Foto: Vegafoto / Kund: Virtual Manufacturing

Idag hade vi Virtual Manufacturing i studion och nya affärsporträtt fotograferades. En sak jag alltid tänker på är att iPhone-plåta ljussättningen. Som idag när de nya porträtten skall ha likadan karaktär som våra tidigare porträtt. Då har vi en bild på tidigare ljussättning som gör att vi spar tid och den återkommande kunden behöver inte betala den där extra timmen där olika ljussättningar prövas. 

Efter ljuset riggats får fotoassistenten agera modell och ljuset mäts upp och får önskad karaktär. När allt är klart och testbilder fotograferats kan vi ta en kort paus med genomgång innan kunden kommer till studion.

När kunden är i studion börjar vi alltid med att snabbt presentera oss på Vegafoto och visar en referensbild från tidigare fotografering. Då ser kunden hur slutresultatet blir och samtidigt bekantar vi oss med varandra under några minuter.

När vi lagt ner tiden på att sätta ett snyggt ljus innan kunden kommit till studion så behöver vi inte ta kundens tid och samtidigt kan vi enbart fokusera på porträttet. Så mitt tips är att vara extra noggrann och rigga genomtänkt. Det kommer bara öka chanserna till ett riktigt lyckat porträtt där både kund och fotograf är nöjd med fotograferingen.

Att minimidebitera 2 arbetstimmar är inte alltid det kunden ser i studion utan det är transport, riggning upp/ner, fotografering, retusch och bildleverans som tillsammans tar tid.

image.jpg

iPhone snapshot: Vegafoto / Behind the scenes från dagens fotografering.

Nu mobilbloggar jag detta från Bar Circi, avnjuter en espresso och känner mig skönt trött efter dagens fotografering. Imorgon är det bildval och retusch. Och ännu en gång måste jag påminna mig om att jag har världens bästa jobb som fotograf. 

//Vega  

Profoto färgtemperatur och Lee filter

PROFOTO FÄRGTEMPERATUR

Ställde en fråga till Profoto på Twitter idag rörande mina Profoto D1 Air 1000Ws och dess färgtemperatur. Vill dela med mig av detta och några tankar runt färgtemperatur.

Färgtemperaturen på D1 1000 är 5600K +/-300K. På maxeffekt är färgtemperaturen ca 5900K och på mineffekt ca 5300K. Modelljuset är halogen och ger en färgtemperatur på ca 3200K på full effekt. Ljuset blir varmare när man dimrar ner effekten.

Jag hade gärna sett att Profoto D1 1000-manualen innehåller ett diagram som visar alla 7 bländarsteg (blixt och inställningsljus). När man arbetar med olika mängder effekt har mitt gråkort visat olika värden. Detta är helt normala värden och inget man direkt behöver nörda ner sig i, men att man är medveten om det. Det är det viktiga tycker jag. 


LEE FILTER

En annan sida rörande färgtemperatur är filter.
Nästa vecka beställer jag filter från LEE för bättre kontroll på färgtemperaturen.

LEE 443 Quarter C.T. Straw - CTO 1/4. Konverterar dagsljus 6500K till tungsten 5100K (gul varmare karaktär). 
LEE 206 Quarter C.T. orange - CTO 1/4. Konverterar dagsljus 6500K till tungsten 4600K.
LEE 204 Full C.T. orange - CTO full. Konverterar dagsljus 6500K till tungsten 3200K. 
LEE 202 Half C.T. Blue - CTB half. Konverterar tungsten 3200K till dagsljus 4300K.
LEE 203 Quarter C.T. Blue - CTB 1/4. Konverterar tungsten 3200K till dagsljus 3600K.

Min ljusmätare Sekonic Litemaster Pro-L 478DR (PocketWiz) kan inte mäta kelvin som t.ex. Sekonic Color Meter C-500Oavsett känns det bra och veta att man är hyffsat nära sitt önskade kelvinvärde. 

Kika på dessa videos från LEE och denna bloggpost kanske även sätter igång era tankar rörande färgtemperatur.

//Vega

Fototeknik - Lifestyle Fårö

Det finns några platser för oss alla där vi trivs extra bra. Det är platser vi kan komma tillbaka till år efter år efter år. Jag har två sådana: Fårö och New York.

En stor fördel med att ha en sådan plats är att det ofta ger plats före ett inre lugn/harmoni och du är emottaglig för känslor som genererar kreativitet, nyfikenhet, glädje ja väldigt många positiva saker. Och fotografi är en sak som jag mer än gärna avsätter mycket tid till på dessa platser. 

Foto: Vega / En underbar gryning under juli månad på Fårö.

Tänkte ta Fårö som ett ex. till denna bloggposten. Att fotografera nordisk livsstil på Fårö.  Hur en plåtning kan se ut under den dagen du vet när ljuset är som finast på hela året och du har en ovanligt bra feeling för att plåta.

Bryter ner denna bilden i beståndsdelar. Att cykla på Fårö är något vi gör i stort sett varje dag under alla våra veckor på Fårö. Detta vill jag skildra i denna iscensatta situationsbild. Jag vet att dagens första ljus belyser denna traktorstig med ett vackert släpljus. Och på sommaren har man lite längre tid att fånga det fina morgonljuset än under övriga årstider. 

Just denna location är fantastisk med traktorstigen, träden, det öppna havet och så mycket Fårö. Nu till denna fotodag som var under sommaren 2013.

Vi satte larmet på väckning 04.00 och hade hängt cyklarna på bilen kvällen innan. Det tog ca 10 min att köra bilen ut mot denna location. Gjorde ett par bilder innan denna med annat bildinnehåll. Väl framme på location förklarade jag för min fru Helena hur jag ville ha bilden. När det var gjort var det dags att få fototekniken att sitta som skulle.

- Skärpa från förgrund till bakgrund.
- ISO 100 för fina färger.
- Slutartid som inte ger rörelseoskärpa på oss.
- Solljuset skall belysa på två utan oönskade skuggor.

Så...  

1. Mätte upp ljuset på f/11. Slutartid oväsentlig då det inte blåste eller vi skulle vara med i bilden. 

2. Tre olika exponeringar med olika skärpeplan. Dessa fokus-stackades till en miljö-bild i Helicon Focus. 

3. Bestämde slutartiden till 1/500 sek för oss på cyklarna. 

4. La ut en väska på marken för att veta var fokusområdet låg och att vi befann oss på samma ställe i bilden.

5. En utav oss cyklade åt gången. Medan den andra knäppte kortet. Varför? Jo dels för att en av oss hade koll på kameran och framförallt att solen belyser både två utan att skugga varandra i bilden.

6. Fördelen med att plåta på stativ som jag alltid gör att du har stora friheter för olika exponeringar samt att tillämpa t.ex. denna tekniken och inte skugga varandra. 

7. Därefter maskades tre olika bilder: Jag, Helena och miljöbild.

Fördelen med denna teknik är att hålla en maximal bildkvalitet. Vi utgör en sådan liten del av hela bilden. Vi har f/2,8 och ISO 400. Miljön har f/11 ISO 100 med oändlig skärpa. Det gillar jag med denna tekniken.

Det blev en planerad situationsbild från en av våra smultronställen på Fårö. 

Är ni intresserade att använda bilden kommersiellt så finns bilden till försäljning i mitt bildarkiv på Folio Bildbyrå. Klicka här: www.folio.se och sök bildnummer: f1631241

//Vega

Source: http://