Fototips - Exponera bakgrund för friläggning

Denna bloggposten handlar om hur jag kan frilägga ett porträtt enkelt med hjälp av att exponera bakgrunden på ett bestämt sätt.

När bakgrunden skall vara vit sätter jag ofta ett blixtljus som ger bakgrunden värdet 252. Ett exempel: Vid affärsporträttfotografering i t.ex. större grupper kan det hända att vissa kompositioner behöver justeras i efterbehandlingen. Då kommer friläggning till sin rätt.

Förstora - Klicka på före/efter.

20131030-vegafoto-crop-1.jpg

Ett vitt dokument i full upplösning med ett fint korn för textur till bakgrunden. 

20131030-vegafoto-crop-2.jpg

Obeskuren bild inför friläggning.

20131030-vegafoto-crop-3.jpg

Flyttar porträttet till önskad komposition. I detta exemplet till vänster. 

20131030-vegafoto-crop-4.jpg

Därefter beskärs bilden.

Förstora - Klicka på bilden. Före / Efter

Skärmdumparna visar de olika stegen. Pröva gärna detta om du inte gjort det innan. Eller det kanske är en reminder att det var längesedan du hade detta arbetsflöde.

//Vega

Nyheter - Fotomässan & arkitekturfoto i Köpenhamn

Nyheter - Fotomässan & arkitekturfoto i Köpenhamn

Denna helgen åkte vi ner till Köpenhamn för att fotografera arkitektur och besöka Fotomässan i KöpenhamnArkitekturbilder från helgen postas på bloggen senare under veckan.

 
 

Ett fototips ifall ni missat CamRanger. Funkar tyvärr inte på Hasselblad enbart till min Canon. Oavsett känns det helt klart intressant.
 
"CamRanger allows wireless control of your Canon or Nikon DSLR directly from your iPad, iPhone, iPod Touch, and now Mac computer and Android devices".

Behind The Scenes - Porträttfotografering - Virtual Manufacturing

Behind The Scenes - Porträttfotografering - Virtual Manufacturing

Idag har vi plåtat ett par affärsporträtt för kunden Virtual Manufacturing i Studio GöteborgTänkte skriva ett par rader om fill-ljus....

Snapshot från dagens affärsporträtt för kunden Virtual Manufacturing i Studio Göteborg.

20131025-vegafoto-profoto_giant180.jpg
v20131025-vegafoto-umbrellaxl.jpg
20131025-vegafoto-pro_rfi_octa5.jpg

Profoto Giant Reflector 180 

Profoto
 Goecker

Profoto Umbrella XL Silver m. diff

Profoto
 
Goecker 

Profoto Softbox RFi 5'  Octa

Profoto
 Goecker

Har under de tre senaste fotograferingarna haft likadan ljussättning men varierat fill-ljuset i de olika porträttfotograferingarna. 

Med handen på hjärtat kan jag inte säga att någon är bättre än någon annan här. Tycker de är väldigt bra komplement till varandra. Men är det någon som jag använder mycket just nu så är det Profoto Umbrella XL Silver m. diffduk.  Några bra saker med Profoto Umbrella XL Silver m. diff:

- Storleken med begränsade utrymmen hos kund.
- Riggas snabbt upp inför plåtning.
- Lätt att bära längre sträckor när vi plåtar lifestyle utomhus.
- Sprider ljus tillräckligt för helkropp och en mindre grupp personer. 

Är det någon ljusmodifierare som är ett riktigt bra komplement till Profoto Umbrella XL Silver m. diffduk så väljer jag Profoto Giant Reflector 180 då den har krispigare högdagrar förhållandevis till sitt mjuka ljus.

Brukar hyra Profoto Giant Reflector 180 eller Profoto Giant Reflector 240. Under dagens plåtning använde vi Profoto Softbox RFi 5' Octa och blev väldigt nöjda med fill-ljusets karaktär.

Så i det stora hela tycker jag att samtliga ovan funkar riktigt bra som ett snyggt fill-ljus vid porträttfotografering.

//Vega

Fototips - HDR

Fototips - HDR

Många fotografer inklusive jag själv förknippar ofta HDR med bilder som ser onaturliga ut och på tok för många gasar för mkt i parametrarna i retuschen. HDR är ett fantastiskt sätt att fotografera när det görs i mitt tycke på ett smakfullt sätt.  Ja vad är smakfullt... Det finns inget svar på det men i denna bloggposten vill jag dela med mig av hur jag arbetar med HDR.

Interiörfotografering

När interiör fotograferas är det som bekant svårt för kameran att fånga ett rum på det sättet våra fantastiska ögon kan.  Jag fotograferar oftast interiör med befintligt ljus. Problemet är att det är igensotade lågdagrar, överexponerade fönster och möblerna saknar oftast form p.g.a. ett platt ljus i rummet. Min målsättning är helt enkelt att bilden skall se ut så som mitt öga ser det. Då gäller flera olika exponeringar.

För form på möbler och  djup i bilden använder jag ibland blixtljus på valda delar och interiör i rummet. Därefter maskar jag in de blixtbelysta exponeringarna i HDR-bilden. För att det skall kännas naturligt gäller det givetvis att ljussätta genomtänkt och välja en opacitet i Photoshop där blixtbilden harmoner smakfullt med HDR-bilden. 

Lifestylefotografering

Även inom denna typ av fotografering gör jag ofta flera exponeringar för att få med alla råvaror till retuschstugan för ett önskat slutresultat. Visar ett exempel från fotograferingen på Stallhagelyckan. Vi hade luriga ljusförhållanden och hästar som inte skulle fotograferas med blixt. Bilden skulle bli ett panorama baserad på två exponeringar. Fotograferad med Canon TS-E 24mm f/3.5 L Tilt-Shift Lens

Oavsett vad ni fotograferar är jag övertygad om att det är en bra lösning att göra ett par olika exponeringar för att vid retusch ha olika ljusmätningar att arbeta med. Med denna bloggposten ville jag visa några tips på hur jag går tillväga.

//Vega

Fototips - Utrustning Österlen

Fototips - Utrustning Österlen

Vi var och fotograferade lifestyle på Österlen och bodde på charmiga Kuskahusen. Nedan kan ni se några snapshots från helgen. 
Fototrustningen från helgen med länk till bl.a. Goecker ligger under bilderna. 

iPhone snapshots: Vega / Förstora - Klicka på bilderna. 

Hasselblad H4D-31
Läs mer här

Hasselblad HC 3,5 / 35
Läs mer här

Hasselblad HC 2,8 / 80
Läs mer här

Hasselblad HC M. 4 / 120
Läs mer här

 

Gitzo Carbon 6X GT3531
Läs mer här

 



Really Right Stuff Ballhead Bh-55 LR
Läs mer här

 

Really Right Stuff Bh1-L 
Läs mer här

Profoto Air Remote / Läs mer här
Profoto Air Sync. radio Transmitter/Reciever / Läs mer här

Profoto D1 Air Compact 1000 Ws m. inbyggd reflektor
Läs mer här

Profoto Umbrella XL Silver 165 cm med diffusor
Läs mer här

 

Manfrotto 420B
Läs mer här

Profoto BatPac 230V - Portable Power Source
Läs mer här

Think Tank Pixel Sunscreen V.2.0
Läs mer här och här

Sekonic Litemaster Pro-L 478DR (PocketWiz)
Läs mer här

Pelican 1510 with dividers
Läs mer här och här

Pelican 1490CC1 Laptop Case
Läs mer här

SanDisc minneskortläsare Extreme CF & FireWire
Läs mer här

SanDisk Extreme CF Memory Card 32GB
Läs mer här

Lacie 500GB Rugged HD FW800/USB3 7200RM
Läs mer här

Apple Macbook Pro 15"
Läs mer här

 

Fototips - Vinkel till motivet

Fototips - Vinkel till motivet 

Vinkel till motivet – Fågelperspektiv. Denna bilden har ett touch av detta. Vad och hur tänkte jag med denna vinkel till motivet. Det skall denna bloggpost handla om.

Bara genom att variera kameravinkel till motivet kan du skicka olika signaler till betraktaren. I denna bilden valde jag att fotografera i vinkel ner mot modellen. Om jag hade fått en förfrågan där en bild skall förmedla en känsla av svaghet, nedtryckt och framförallt inte dominant. Då hade jag med stor sannolikhet valt denna kameravinkel. Men att bryta regler och vidareutveckla teknik är något vi alla bör göra regelbundet. Då utvecklas du som fotograf.

Foto: Vega

Jag valde denna vinkeln p.g.a. den röriga och ointressanta bakgrunden. Det kunde även gjorts med ett betydligt längre tele. Men i denna bilden är det ett Canon 85mm f/1.2. Använde bländare f/1.8

Det enda som behövdes var ett fint leende. Och jobba med modellen så hon kände sig bekväm framför kameran. Just ögonen är något jag ofta pratar om. Att le med ögonen. När vi har dessa sakerna med oss i bilden. Ja då har vi även med denna kameravinkel uppnått det jag ville. Ett fint porträtt som utstrålar glädje och välmående.

Bilden är fotograferad i skugga men har tillräckligt mkt befintligt ljus i karaktärsljuset för att det inte skall kännas helt platt. I framkallningen har jag bara ställt vitbalans och satt vit och svartpunkt. Bilden är obeskuren.

Där skrev jag nere några rader om mina tankar bakom detta porträtt. 

//Vega

 

Fototips - Blixt belyser modell genom diffusionsduk

Fototips - Blixt belyser modell genom diffusionsduk

En ljussättning jag gärna använder. Antingen som ett mjukt fill-ljus eller när modell inte skall se blixtbelyst ut. Hur tänker jag när denna ljuskaraktär skall uppnås?

Diffduken skall alltid vara så nära modell som möjligt och ljusets karaktär ändras genom avståndet mellan blixt och diffduk. Solen är ju gigantiskt långt bort vilket gör att den belyser jämnt.
Men det är ju meckigt att ta fram ett så högt blixtstativ… Placera blixten så långt bort och högt upp som din effekt räcker och att ljuset spiller så lite som möjligt. Tänk hur högt och långt bort solen är…

Jag strävar efter att ljusets hotspot täcker så mycket som möjligt på diffduken utan ljusets hela träffyta spiller utanför (zoomreflektor). Ju längre bort desto större hotspot. Detta gör att modellen får ett jämnt ljus på sig.

Nedan ser ni Profoto Wide Zoom och Profoto Magnum från Goecker.  Dessa två reflektorer använder jag ofta för att belysa genom diffduken.

iPhone snapshot: Vega

Fototips - Video interiörfotografering Lynda.com

Fototips - Video interiörfotografering Lynda.com

Att fylla på sin kunskap med tips från andra fotografer är ovärderligt . Tidigare idag lunchade jag med min gode vän och  duktiga fotografen Stefan Isaksson. Kul att vi kunde ge varandra fina tips rörande fotografering och retusch.

Mer kunskap... Ikväll har jag tittat på en väldigt intressant video rörande interiörfotografering med fotografen Richard Klein på Lynda.com

"Richard Klein is a location photographer specializing in hospitality, an animator, and an educator. A master of cinematic lighting and photographic technique, he has 25 years' experience shooting internationally on the Pacific Rim from Tokyo to New Zealand as well as in Africa, the UK, Europe, Mexico, and the Caribbean. He also teaches advanced digital technologies, including Photoshop, at the university level and at workshops."

Är ni medlemmar på Lynda.com kan ni se videon här: http://www.lynda.com

vegafoto-lynda.png

Skärmdump: Lynda.com

Fototips - Inspiration/kunskap, Lynda.com

Fototips - inspiration/kunskap, Lynda.com

Ibland känner jag att mina kunskaper behöver uppdateras och är beredd att avsätta tid för att ”sätta sig i skolbänken”. Det är väldigt lätt att dagarna, veckorna och månaderna går och man ”jobbar i sin loop” och inte prioriterar utbildning/träning.

Som alla förstår måste givetvis även yrkesfotografer tränas. En jämförelse… Lionel Messi måste också tränas för att göra bättre matcher. Ja ni förstår vad jag menar. Man målar ofta sina tavlor med likadant ljus, färger och teknik. Och för att kunna utvecklas som fotograf och bildbehandlare är det bra om man avsätter tid till att utvidga sina kunskaper. Detta om detta…

För något år sedan skulle jag lära mig Adobe Lightroom och jag fick mig en tankeställare. Skall jag använda en ny programvara är det väl lika bra att jag lär mig hela programmet från grunderna. De flesta parametrar känner jag def igen men det är mer tänket och hela arbetsflödet som intresserar mig. Hur man kan effektivisera sitt arbete och ha så stora chanser som möjligt till lyckade bilder.

När bilden fotograferas och hamnar på minneskortet har du dina råvaror. Nu skall maträtten tillagas.

20121031-vegafoto-lynda_com.jpg

Lynda.com är ett riktigt bra bevis på att internet är en ovärdelig kunskapsbank oavsett din kunskapsnivå. Ni som inte känner till Lynda.com kan jag varmt rekommendera ett besök. Oavsett om ni vill bättra på era kunskaper rörande Photoshop, Lightroom, Aperture, Dreamweaver m.m. så finns det riktigt bra tutorials på Lynda.com.

Våga gå på nya stigar och utveckla dig som människa. Hela livet.

//Vega

Fototips - Retuschstugan, färger & ljus

Retuschstugan - Färger & ljus

Det är på tok för många fotografer som sitter i mindre bra arbetsmiljö när de arbetar med retusch. Så detta är en äldre bloggpost som jag vill dela med mig av nu... 

Har sedan en tid stört mig på mängden ljus och färgtemperaturen där jag sitter med bildbehandling. Nu har jag äntligen gjort något åt det… Det finns förmodligen tusen olika tycken om detta och olika tillvägagångssätt men så här blev det för mig… Rummet hade beige färg på väggarna och jag använde vanliga glödlampor (kalla). När jag satte ett vitt A-4 papper framför bildskärmen var det definitivt inte vitt. Jag bestämde mig för färgtemperatur 5000K, färgåtergivningsindex över 90 och ljusstyrka 32 candela/m2.

2010.07-vegafoto-5000k.JPG

iPhone snapshot: Vega / Armatur & lysrör från grymma Lundby El på Hisingen.

Jag kontrollerade genom att sätta ett vitt papper framför skärmen och ljusmätte upp med min Minolta Flash Meter IV. Värdena blev 1/4 sek – f4 – ISO100. Jag försöker ta bort så mycket som möjligt av det infallande ljuset och drar tex ner persiennerna och använder en skärmkeps på min Eizo för att ha ett likadant ljus dygnet runt året runt. Samt en mer rättvis skuggåtergivning. Därefter belyser jag rummet med ett önskat ljus från lysrör.

2010.07-vegafoto-ncs3000.JPG

iPhone snapshot: Vega/ Kulör NCS3000 köptes på Bauhaus, Bäckebol.

Utöver att ha ett ”rätt” ljus i rummet valde jag även att måla om med en neutral kulör NCS3000 som reflekterar 70% infallande ljus. Tycker faktiskt även att det blev en ”snygg” färg. Just att ha samma kelvintal i omgivningsljuset som på skärmen är något jag strävar efter. Nu känns det riktigt riktigt bra.

En annan bra sak att tänka på är kanske… val av färg på din tröja när du arbetar med bildbehandling. T.ex. en knallröd t-shirt reflekterar ju självklart på din bildskärm. Inte så bra kanske… Så jag försöker i den mån det går att använda mer grått och svart… Som sagt försöker.

Denna åtgärd är något jag varmt rekommenderar. 

//Vega