Fototips - Fönsterljus porträtt

Fototips - Fönsterljus porträtt

Jag har alltid varit svag för porträtt som ljussatts med fönsterljus. 

Ställ en person vid ett fönster och vinkla modellens ansikte i olika riktningar och se vad som händer när ljuset belyser modellen.

Jag brukar göra så här för att se fönsterljuset på bästa sätt.

• Släck belysning i rummet.
• Placera modellen nära fönstret.
• Ställ dig riktigt nära fönstret.
• Placera modellen en bit in i rummet.
• Kika på modellens ögon om du kan se ngt blänk i ögat som är närmast fönstret. Om du ser ett blänk i ögat har du nu en ljusreflektion från fönstret.
• Be nu modellen vrida sitt huvud mot och från fönstret några gånger. När du ser ljuset i båda ögonen har du en bra vinkel på ansiktet för ett headshot.
• Ta nu en testbild.

Foto: Vega / Bild jag plåtade 2008 i ett vackert fönsterljus. 

Tycker du att det är lite för mörk skugga så använd en reflexskärm för upplättning. Det är givetvis några saker som spelar in hur mkt fönsterljus som speglar på modellen. Storlek på fönster, färg på väggar o tak, hur solljuset träffar huset osv osv… Detta tycker jag är en enkel och väldigt fin ljussättning för porträtt.

Försök få en lagom mängd skugga på ansiktet för det ger djup och du minimerar risken för ett platt ljus. Hårt ljus ger markerade tydliga kanter i övergången. Generellt föredrar jag mjuka kanter/övergångar. Karaktären på skuggans kant bestäms av ljuskällans storlek.

Ni som inte prövat fönsterljus rekommenderas det varmt! Ni fotografer som ser detta blogginlägg som ”old stuff” kanske får en ”påminnelse” om att det var väldigt längesedan ni gjorde ett porträtt i fönsterljus.

Lycka till!

//Vega

Fototips - Ögonkontakt i fotografi. 3 varianter.

Fototips - Ögonkontakt i fotografi. 3 varianter.

Just ögonkontakt och blickens riktning är något jag ofta tänker på i min fotografering. 
Det är verkligen intressant hur vi fotografer kan styra en persons blick för att förstärka och få fram bildens budskap.

Tänkvärt.

Foto: VEGA


 

Foto: Vega / När personen tittar på dig känner du dig inblandad och ”en kemi” uppstår i fotografiet.

Foto: Vega / När personen tittar bort från kameran sätts du som betraktare i ”observation läge”. Det kan kännas som du får en inblick i personens tankar och privata ögonblick.

Fototips - Jobba med modell

Fototips - Jobba med modell

Tänkte ge några fina tips om mitt arbetsflöde med modell…
Variera era bildideer från en viss scen:

- Helkropp
- Halvkropp
- Headshot
- Titta mot kameran
- Titta bort från kameran
- Rörelse

Foto: VEGA / Förstora – Klicka på skärmdumpen. / Bilderna ligger i mitt bildarkiv på Folio Bildbyrå.

Att jobba med modell som större delen av tiden skall le är givetvis något krävande för modellen. Att det skall kännas naturligt.
Dela in leendet i olika nivåer: lite leende, semileende och mycket leende. Redan där ger ni variation och dynamik till känslor och minspel för er modell.

När modellen skrattar är det lätt att huvudet åker tillbaka och det blir dubbelhaka. Såg en fantastisk video rörande käklinje med fotografen Peter Hurley. Se videon här.

Använd statister i bakgrunden som ligger i oskärpa och som samtidigt ger fint liv till bilden. Kolla på rörlig bild hur många statister som är med i en scen. Där har vi stillbildsfotografer mycket att inspireras av.

Scenario. Du har en ljuvlig vy bakom modellen. Bilden skall andas friskluft, vindar och solkyssta kinder. Modellen står med blicken mot dig och ser rakt på en ”container”.

Det är viktigt att modellen har samma känsla som dig när bilden fotograferas. Så ta en testbild. Gå fram till modell och prata om känslan ni skall förmedla och där även modellen ser vilken fin och viktig del miljön är i bilden. Då har modellen den känslan och bilden framför sig när modellen står och tittar rakt på ”containern”.

Har ni erfarna modeller så börja med tajta närbilder först innan ögon börjar rinna och ev. modellen börjar se frusen ut. En oerfaren modell börjar jag alltid plåta med mycket miljö där modellen får växa in sakta i vårt samarbete och till slut kanske tillsammans får till ett fint headshot i ett dyrt motljus.

Det är aldrig kul för en oerfaren modell att få en teleoptik två meter från ansiktet efter fem minuter. Testa inte närgränsen efter 5 min med ett långt tele.

Är ni intresserade av hur man jobbar med modell så ligger det en finfin tutorial med Chris Orwig på Lynda.comKlicka här.

Men oavsett din teknik så är det absolut viktigaste att ni har roligt under fotograferingen. Här kan ni se en iPhone-video när jag plåtade lifestyle i Brooklyn förra året. Nu är det inte lång tid kvar till vi åker till NYC igen.

//Vega

iPhone video - Behind The Scenes

Fototips - Fast brännvidd eller zoom

Fototips - Fast brännvidd eller zoom

Att ge sig ut och fotografera med endast en fast brännvidd… Det är något jag gärna gör. Ofta känner jag att det är bra för mitt kreativa tänk under fotograferingen och samtidigt lär jag känna min optik och brännvidd väldigt väl.

Snapshot: Vega

Har ni ingen fast brännvidd så tejpa zoomen vid en fast brännvidd t.ex. 35 mm och förflytta dig själv under komposition istället för att zooma. Med detta lär du dig vilka brännvidder du skall använda för en viss typ av bild.

Den dag du har ett flertal fasta brännvidder i fotoväskan så har du blivit bra kompis med (Canon t.ex.) 24, 35, 50, 85, 100 & 135 mm.

När du själv kan bestämma avstånd till motivet så rekommenderar jag att du själv flyttar dig istället för att zooma. Avstånd till motivet och val av brännvidd är ett område jag tycker är väldigt intressant inom fotografering. Oavsett om du är nybörjare, amatör eller yrkesfotograf.

//Vega

Fototips - Framing, beskär du ofta dina bilder?

Fototips - Framing, beskär du ofta dina bilder?

En intressant sak från min RSS-läsare. Fotografiska bloggpost: ”Gatufotografen Eric Kim har skrivit ned 10 saker vi kan lära av Henri Cartier-Bresson – en av gatufotografins mästare.

”If you crop too often, you become lazy with your framing when you are actually shooting which will hinder your photographic vision.”
Läs gärna hela den posten men jag vill framförallt ta upp det här med beskärning.

Just att beskära bilder är något jag ytterst sällan gör. Däremot kan jag medvetet lämna extra mycket ”plats för text” när jag plåtar till mitt bildarkiv på Folio Bildbyrå.
När bild skall monteras med text är det bättre att ge t.ex. en AD mer möjligheter att kunna pröva olika idéer. Detta blir självklart till det bättre om det finns något att beskära.

 

Foto: Johan Ahlbom

Sedan jag började plåta nästa uteslutande med stativ för några år sedan så har jag märkt att jag utvecklats i min framing. Att fylla ut bildytan med planerat bildinnehåll.

Just avståndet till motivet är något som jag lägger mycket fokus på då jag vill förstärka känslan med t.ex. ett behagligt betrakningsavstånd. Att man inte går för nära. Att man inte går för långt bort. Men att beskära mig till ett närmare avstånd till motivet gör jag nästintill aldrig. Där känner jag att jag blivit trygg i min fotografering och har en bra känsla när bilden knäpps.

Fundera lite kring detta. Märker du att dina bilder ofta beskärs? Vad beror det på? Ett stort ”fel” många gör under sina första år som fotograf är att man inte går närmare motivet. Lattja med detta i kombination med val av brännvidd.
Du kommer garanterat utveckla ditt bildseende och få en skönare självkänsla när du plåtar.

Kika gärna in på Lynda.com för mer inspiration till din fotografering.
För ett par dagar sedan såg jag en intressant video med lifestylefotografen Nick Onken.

//Vega

 

Fototips - Reka inför fotografering

Reka inför fotografering

Att reka locations är något jag gör regelbundet. När jag är ute på stan eller vid kustlandskapet ser jag ofta miljöer där jag vill göra kommande bilder. Och inför en fotografering avsätter jag alltid den tid som krävs för att kunna presentera förslag på miljöer för kund.

Det är så mkt som kan avgöra vilja miljöer som kan fungera under foto-dagen. Det är inte bara miljön i sig. Det är framförallt om man kan få plats med den utrustning som bilder kräver och hur solen belyser denna location vid en specifik tid på dagen.

Solen är helt underbar tycker säkert många fotografer och det känner även jag när jag har kontroll på var den befinner sig i förhållande till den location som skall fotograferas.

Jag använder en iPhone-app som heter Sun Seeker. Med den appen kan jag se om t.ex. en viss gata är i skugga under en viss tid på dagen. Så när körschemat skall göras planeras den utifrån de olika miljöerna. Att planera dagen geografiskt för att spara tid samt solens position. 

Så ett bra tips från mig är att lägg tillräckligt mycket tid på att reka och planera dina locations inför fotografering. Det förtjänar bilden. Eller som jag brukar säga:

Allt för bilden.

//Vega

Fototips - Stativet, ovärdelig fotoutrustning

Fototips - Stativet, ovärdelig fotoutrustning

Att använda stativ har otroligt många fördelar. En teknik jag ofta använder är att med flera exponeringar få en folktom bild. Senast denna teknik användes var när Colosseum skulle plåtas i Rom.

Foto: Vega
Förstora - Klicka på bilden. 

Jag komponerade och hittade ett passande utsnitt därefter plåtade jag från och till under 2 timmar utan att ändra komp/utsnitt.
Den blå timmen med det magiska ljuset passerar oerhört snabbt nere i Europa gentemot här i Sverige. Det gjorde att mitt finaste ljus fanns under ca 15 min.

Ju mer klockan gick mot fotograferingens slut ju mindre människor var i vägen för min bildide. När det var dags att göra de där magiska exponeringarna var det ca 6-7 personer som vandrade fram och tillbaka i förgrunden. Det är då stativet kommer till sin rätt. Jag kikade i sökaren och väntade till de flyttade sig till nya positioner och därefter knäpptes kortet. Totalt behövdes 4 exponeringar för att få det folktomt.

Nyttja tekniken för att få med de ingredienser din slutgiltiga bildide behöver. Det är def bilden värd.

Nedan ser ni en video där jag visar arbetsflödet bakom retuschen .

//Vega

Fototips - Bakgrund i bilden

Fototips - Bakgrund i bilden

När jag bestämmer mig för en bildide på location är bakgrunden extremt viktig.

· Vad det är för färger? Vill du ha ett djup i bilden? Ha då helst inga varma kulörer i förgrunden (t.ex. rött) som minskar känslan av djup i bilden. Titta på konstnärer… Varmt framme och kallt bak på tavlan. Vill du lyfta fram ett rött tält placera då det i förgrunden.
· Harmonerar och tillför bakgrunden något till motivet?
· Var står jag och fotograferar? Kan jag flytta mig för att förändra bakgrunden gentemot t.ex. en person som skall fotograferas.
· Horisonten. För mkt himmel, för lite himmel eller lutar horisonten?
· Bländarval. Öva att plåta med liten bländare och vidvinkel. Det är något naturfotograferna är duktiga på. Saker och ting harmonierar med varandra i bilden och smetas inte ut med stor bländare. Att bygga upp bilden där allt bildinnehåll harmonerar med varandra.

Istället för att oftast använda kort skärpedjup för att en person skall poppa från bakgrund pröva:
- Sätt en varmare färgtemperatur på modellen.
- Sätt en kallare färgtemperatur på bakgrunden.
- Belys modell med reflexskärm eller blixt.

Bakgrunden eller ”fonden” är något allt fler fotografer bör ägna mer tid åt. Efter ett antal fotograferingar sitter det i ryggmärgen och det är ingen stor procedur under fotograferingen. Men tänk på det och.

Tänk på var du står. Plåta mer. Gå närmare.

//Vega