Behind the scenes - Bakning kanelbullar

Ljussättning och teknik - Matfotografering

Under lördag eftermiddag plåtade vi bakning till bildarkivet. Tänkte att denna blogposten får beröra ljussättning och tekniken bakom denna plåtningen. 

Foto: Vegafoto
Location: Göteborg

Kamera: Hasselblad H4D-31
Optik: Hasselblad HC 2,8/80 mm
Stativ: Gitzo Carbon 6X GT3531Really Right Stuff Bh1-LReally Right Stuff Ballhead Bh-55 LR
Ljus: Profoto B1 Air 500 WS (TTL-II)

Förstora - Klicka på bilderna.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.


Teknik bakom bilderna ovan.

Bestämde att använda så mkt befintligt ljus som möjligt och inställningsljuset från en blixt.
Inledningsvis satte vi ett CTO filter på fönstret för ett varmare ljus då solen inte lyser in i detta fönstret. En blixt användes med sitt inställningsljus och vi satte blackwrap framför med utklippta hål där blixten lös genom. Inställningsljuset har en något varmare färgtemperatur än fönsterljuset. Detta kan korrigeras med CTB filter som monteras på blixten.

Utöver detta ljus använder jag ofta små speglar för att enkelt kunna reflektera in ljus på maten. Se bild nedan.

image.jpg

Sätter CTO filter på kallt fönsterljus.

CTO och CTB filter från rulle klippta för att passa Profoto Zoom reflector.

Spegel monterad för att reflektera ljus.

CTO filter monterat på Profoto Zoom reflector.

Blackwrap med hål. Ovärdeligt för att blockera ljus från blixt och även t.ex. taklampor.

Video - Technicolor CineStyle Picture Style

Nu är det drygt en vecka kvar till vi åker upp till Abisko och fjällvandrar. Utöver stillbild kommer vi göra en videoproduktion i år. Kamera blir Canon EOS 5D Mark III. Denna bloggposten handlar om just rörlig bild.

När man filmar har man möjligt att göra det med olika Picture Style / Bildstilar. Vi använder en picture style från Technicolor som heter CineStyle Picture Style. Jag plåtade vårt köksfönster så ni ser skillnaden mellan Canon Standard Picture Style och Technicolor CineStyle Picture Style.

Förstora - Klicka på gif-filen.

Som ni ser finns det fina möjligheter att jobba med CineStyle-filerna i redigeringen.  Kolla in högdagrarna och skuggorna. 

Snapshot: Vega // Förstora - Klicka på bilden. Technicolor CineStyle Picture Style.

Snapshot: Vega // Förstora - Klicka på bilden. Canon Standard Picture Style.

//Vega

Sekonic Spectromaster C-700R - Unboxing

Sekonic Spectromaster C-700R

Idag gjorde jag en Sekonic Spectromaster C-700R unboxing i all sin enkelhet.

Sekonic Spectromaster C-700R spektrala mätfunktion kan användas för att utvärdera olika ljuskällor, som LED-paneler, HMI-ljus eller ljusrör. Om det finns svackor i den spektrala fördelningen kan man få problem med färgåtergivningen. Vissa färger kan bli blekare eller helt försvinna.

Ovärdeligt när man vill ha kontroll på t.ex. färgtemperaturen från ett fönster, interiör och blixt. Eller om du känner dig osäker på om dina blixtar har likadan färgtemperatur. Oavsett om man skall ha det exakta värdet eller bara nöja sig med att komma hyfsat nära, så är denna färgmätare revolutionerande. Belysningsfilter i kombination med denna lilla rackaren gör att en helt ny värld öppnas upp.

Läs mer om Sekonic Spectromaster C-700R här och här.
 

Workshop matfoto Skellefteå.

Jag var upp i Skellefteå och hade en föreläsning på Norrlandsdagarna. I samband med det anordnades matfoto-workshop. Jag hade workshop med huvudsaklig inrikting på ljussättning och teknik under 8 timmar med 8 st. fotografer och kocken Pär Johansson, TasteLab.

Dagen innehöll:

- Befintligt ljus & blixtljus
- Belysningsfilter
- Diffusion
- Reflekterat ljus
- Blockera ljus
- Komposition, Bildvinkel, Utsnitt
- Kamera, Kulled, Objektiv
- Rekvisita
- Arbetsredskap
- Planering
- m.m. m.m.

Gillar verkligen att dela med mig av kunskap och kunna inspirera andra fotografer. Blir så glad när jag läser Maria Fäldts blogg om våran matfoto-workshop:

"I måndags, direkt efter Norrlandsdagarna i Skellefteå, gick jag en matfotograferingsworkshop med Michael "Vegafoto" Jönsson från Göteborg. Han bjöd på en hel del fina tips, främst inom ljussättning, som passar inte bara för mat utan även för andra typer av motiv. Riktigt roligt och inspirerande. Faktiskt så pass att jag drog med mig lite grönfoder till jobbet och tog några studiobilder i slutet av dagen. Här bland annat på en vitlök som sett sina bästa dagar men som ändå gjorde sig rätt bra på bild. Kolla gärna in Michaels bilder här: http://www.vegafoto.se"

Vill passa på att tacka Elin Lannsjö, Goecker och Sundqvist.
Under våren kommer denna workshop till Göteborg och ett par städer till. Ha gärna koll på bloggen för datum och plats.

Stort Tack till Maria FäldtJohanna Norin och Ingrid Sjöberg för era snapshots från dagen.

Vill ni se mer Behind The Scenes? Varmt välkomna och följ Vegafoto på Instagram: fotografvega

//Vega

Diff från Rusta

Duschdraperi från Rusta

Fick ett fint tips av David Bicho på Instagram. Duschdraperi från Rusta för 19:-
Idag åkte vi över till Backaplan och köpte duschdraperier. Dessa kommer huvudsakligen användas för att diffa större fönster.

Mätte upp ljuset med dessa draperierna idag. De äter lite ljus... ca 1 1/2 bländarsteg och påverkar färgtemperaturen från 5700K till 4900K (ca 800K varmare).

Tack för tipset David!

//Vega

Ljustest

Var ute en sväng till Hoffman idag och gjorde ett par nya inköp. Nu har jag en smidig och bra lösning på att kunna reflektera ljus från en spegel.  

Funkar även fint till att montera en flagga på för att skärma av oönskat ljus. 

//Vegafoto

image.jpg

Nytt inköp - Vivian Meier Streetphotographer fotobok

Vivian Meier Streetphotographer

Idag var jag en sväng till Göteborgs Konstmuseum och shoppade ny fotobok: Vivian Meier Streetphotographer. En fotograf med en intressant och samtidigt tragisk historia. Efter att ha sett en fantastiskt dokumentär om Vivian Meier sammanfattar jag med dessa rader:

image.jpg

iPhone snapshot: Vegafoto // Fotoboken Vivian Meier Streetphotographer

Vintern 2007. John Maloof köpte en låda full med negativ för 380 dollar på en aktion. Han behövde gamla bilder till en historiebok. Det var flera lådor som ingick i aktionsposten men John Maloof ville bara ha den största lådan. Auktionsfirman sa att fotografen hette Vivian Maier. Efter köpet gjorde John en Google-sökning men hittade ingenting om en fotograf som hette Vivian Maier.

John Maloof startade en fotoblogg och la upp ca 200 bilder och la upp en länk på Flickr. Efter research fick han reda på att Vivianne Maier var en enstöring och saknade familj. Inget kärleksliv eller hade några barn. 

John har ca 100000 negativ och 700 rullar oframkallad film samt 2000 rullar oframkallad svartvit film. Det finns ca 150000 negativ. Han fick ta hand om allt bildmaterial själv och sammanställa det då inget museum var intresserade att hjälpa till. John anordnade en utställning i Chicago och de hade aldrig haft så många besökare tidigare.

image.jpg

Foto: www.vivianmaier.com

Vivian arbetade som hushållerska och barnjungfru. Hon tvättade golv, lagade lunch/middag och tog hand om barnen. Hon hade uselt betalt men valde ändå jobba med detta. Hon identifierade sig med de fattiga. Hon ansåg att det gav henne frihet att få vara ute så mycket. Jobbet gav henne mycket tid till sin fotografering. Hon var besatt av att spara på små saker som påminde henne om olika tillfällen. Hon var väldigt omtyckt bland barnen hon passade.

Hon hade alltid kameran runt halsen. En Rolleiflex. Man tittar rakt ner i sökaren vilket gjorde att när hon gatufotograferade behövde hon inte hålla kameran vid ögat och folk kände inte att hon fotograferade. Perfekta förutsättningar för gatufoto.

Foto: www.vivianmaier.com

Vivian hade en fantastisk känsla för ljus, miljöer, tragik, humor, komposition/ och framing. Hon hade en värme och lekfullhet i sina fotografier. Märkligt att hon aldrig visade sina fotografier och framförallt vad drev henne till att plåta denna ofantligt stora mängd fotografier? Hon var en väldigt privat person och hade med stor sannolikhet inte gillat den exponering hon fick efter sin död.

Vivian var väldigt hemlighetsfull och ville hålla sitt hem extremt privat med kraftigt lås. Hon hade sitt liv i sina lådor. Ingen visste vad lådorna innehöll. Fotografier? Hennes rum på övervåningen var en förbjuden zon och ingen fick komma in där. Hennes rum var överfullt med tidningstravar. Ett av de barn hon passade säger nu i vuxen ålder att Vivianne var mentalt störd.

Hon ville inte uppge sitt riktiga namn och textade ofta sitt efternamn på flera olika sätt. Ville hon vara någon annan människa än den hon var?

Vivian är en gåta. Kanske rentav mer intressant än bilderna. Hennes bilder visar inte vem hon var som person. Hon hade en fransk brytning och hennes vänner kunde aldrig tro att hon var född i New York 1926. Hennes mor var född i Frankrike. Hon hade en mörk sida och var elak. Hon bar på en ilska mot män. Det finns folk som träffat henne som är övertygade om att Vivianne blev angripen eller antastad som barn då hon ofta ryggade till och ville inte att någon rörde henne. Hon tvångsmatade barnen. Hon hade en mörk sida och förlorade fattningen ibland.

Sista tiden satt hon mkt själv på en parkbänk. Hon letade i containrar och åt burkmat med konserverat kött med sked. Hon sa det smakade utsökt.

Vivian var väldigt ensam. Vivian Maier var en fantastiskt duktig fotograf.
I döden uppnår hon den berömmelse hon aldrig uppnådde i livet.

www.vivianmaier.com

Behind the scenes - Video - Österlen

Foto & video: Vegafoto
Datum: 2014.10.18
Location: Österlen

Stort tack till fotoass Helena Gustavsson, Niklas Rosendahl och Goecker.