Mikrofon videoinspelning

Mikrofon videoinspelning

Spelar du regelbundet in videor och publicerar dem på plattformar som t.ex. LinkedIn? Den här posten handlar om på ljud, snarare än bild eller textning. Syftet med inspelningen påverkar i hög grad valet av mikrofon. Om omgivningsljudet är viktigt, tänk på att en mygga, som sitter nära munnen och är riktad, kan minska upptaget av miljöljud. Det kan jämföras med skillnaden mellan att spela in i ett dämpat rum och en stor sal.

Har du tillgång till och erfarenhet av två mikrofoner, kan detta vara en stor fördel. Med två mikrofoner kan du finjustera mängden miljöljud i mixen – något jag ofta gör när miljöljudet förstärker känslan av platsen man talar om i videon.

Myggmikrofoner används av proffesionella och är generellt mer användarvänliga för de som inte jobbar proffesionellt som vill förbättra ljudkvaliteten så att talet hörs tydligt.

Även om ljudet är avgörande, är bilden minst lika viktig. Mycket miljöljud kan vara lika distraherande som en rörig bakgrund, särskilt i en stökig miljö. Balansen mellan ljud och bild är därför central.

Om du bara har en mikrofon, börja med att spela in rösten. Gör därefter en separat inspelning av miljöljudet, som du sedan kan lägga till i ljudmixen under redigeringen.

//Vega

Vad har hänt i veckan på Vegafoto.

Vad har hänt i veckan på Vegafoto.

Det har varit både rek, offerter, uppföljning och packning inför jobb denna veckan. Här kan ni se lite vad som hänt under veckan.

Tutti Balutti

Denna veckan har jag rekat en lägenhet med Tutti Balutti som ska interiör/produktfotograferas inom kort. Magiskt fin lägenhet som ligger högst upp i ett hus i närheten av Järntorget. Ser fram emot att visa bildresultatet och kolla in Tutti Balutti.

Timelapseproduktion - Varberg

Börjat planera inför arbetsmöte på en byggplats i Varberg där vi ev. kommer ha en timelapseproduktion under perioden oktober-maj.

Freefoot - Inspelning

Tagit kontakt med Freefoot som vi filmade och fotograferade med. Allt stillbildsmaterial är levererat och nu pratar vi ihop oss om hur filmmaterialet ev. ska användas.

Porträttfotografering - Offert, Bjerking.

Skickat offert inför porträttfotografering med Bjerking.

Giraffen, Kalmar - Stillbild och film

Har ägnat dagen till at packa utrustning och ladda batterier inför lördagens jobb i Giraffen, Kalmar. Det är exteriöra skyltar som ska fotograferas/filmas i dagsljus och under skymning. Har även lagt in en förfrågan på Drone request om vi behöver använda drönaren för översiktsbild och/eller komma upp några meter där det blir svårt att fotografera/filma från marken. Gjorde en spontan video där jag pratar om utrustningen.

Resefotografi - Hur tänker jag rörande kamera/ljus-teknik

Resefotografi - Hur tänker jag rörande kamera/ljus-teknik

Resefotografi är något som legat mig varmt om hjärtat sedan många år tillbaka. När vi reser har jag alltid haft min yrkesroll som fotograf med mig. Många kollegor har inte kunnat förstå att jag inte vill koppla av från bild när vi reser men vi har ofta valt resmål utifrån fotografi.

Oavsett t.ex. höstvandring i Kebnekaise-området, Fårö eller campervan-äventyr under sommaren i Europa. Lifestyle är ju min “spetskvalitet” och det fotograferas huvudsakligen tillsammans med t.ex. storslagna landskap eller mysiga gator i t.ex. Toscana.

När vi är ute och reser så vilar mina ögon sällan och det ger mig sådan fin inspiration och bränsle till kreativitet och kärlek till fotografi på hemmaplan. När jag ser en location och planerar en bild så vill jag att betraktaren vill besöka just denna plats och få uppleva det IRL. Om en vecka åker vi ner till Alsace, Chamonix, Toscana och ev. Puglia. Ser så mycket fram emot att fotografera nya bilder till mitt bildarkiv på Johner Bildbyrå.

Tänkte dela mina tankar rörande kamera/ljus-teknik. Tror flertalet fotografer förknippar resefotografi med t.ex. mobilitet, enkelhet, vikt och packutrymme. Jag tänker faktiskt även att det ska vara kompromisslöst rörande högkvalitativ kamera/ljusteknik. Det har blivit betydligt enklare att ha två kit med sig då vi har campervanen som bas.

Stativ inledningsvis väljer jag oftast ha med mig två stycken olika. Ett som är mer lättvikt som när vi vandrar eller vet att vi ska gå många timmar i en by. Det tyngre stativet har jag för timelapse, vid kraftig vind, tyngre kamera/optik eller när vi fotograferar nära campervanen.

Förstora: Klicka på bilderna.

Gitzo Ball Head Gh1382 Qd
Gitzo Tripod Traveler Gt1545T Sr.1 Carbon

Gitzo Carbon 6X GT3531
Really Right Stuff Ballhead Bh-55 LR

Valet av kamera är två stycken olika som kompletterar varandra fint. En lätt med fastbrännvidd och en för optimal bildkvalitet med brännvidd 24 tilt/shift, 32-64mm och 110mm.

Fuji X100F

Fujifilm GFX100S

Utrustningen packas upp från ICU’erna och dagens utrustning packas ner antingen i Think Tank-rygga eller Fjällräven Kånken-rygga.

Utrustningen är packad i 2 st. f-stop ICU’er.

Think Tank Streetwalker Pro V2.0, Black

Profoto B10

Fjällräven Kånken med Fuji X100F,
Profoto OCF Beauty Dish & Profoto B10

För att summera det här så känns det lite som det inte finns en “perfekt” lösning utan tror mkt på att man optimerar sin utrustning beroende på omständigheterna. Hoppas bloggposten inspirerar er till att packa smart och ni får en fin upplevelse på plats och framförallt riktigt fina bilder med er hem.

Vill passa på att önska er alla en riktigt fin midsommar!

//Vega

Panoramafotografering - Edelkrone slider

Har under många år arbetat med Really Right Stuff panoramahuvud. Idag provar jag en ny teknik med slider. Överraskande bra resultat när fem stycken vertikala 110mm bilder ger en horisontell bild med önskat utsnitt.

Denna bild var spontant planerad och mer för att pröva tekniken. Jag ser stora möjligheter att använda denna tekniken t.ex. vid interiörfotografering. Ska försöka förklara det mest intressanta med skissbilder nedan.

När kameravinkeln är rakt fram hela tiden syns alla objekt rakt framifrån. Det innebär att objekt som ligger bakom den främre raden syns i sin helhet.

När kameran monteras statiskt på stativ syns inte objekten i bakre raden i sin helhet. En annan fördel är att det blir inga distortion ute i kanterna på utsnittet. En annan fördel är det jag visar längst upp denna artikeln. Det är att en bild som kräver ett utsnitt utifrån en bestämd brännvidd med vertikala exponeringar, fokusstacking och HDR. Varje kameraförflyttning har tre olika exponeringar (HDR) med skärpeförflyttning (fokusstacking) innan kameran placeras i nästa position. Ja det finns många sätt att utveckla denna kameratekniken.

//Vega

Gott och blandat från senaste dagarna

Gott och blandat från senaste dagarna

Nedan kan ni se lite vad som hänt de senaste dagarna. Ni kan även följa Vegafoto på Instagram Stories för bl.a. behind the scenes och teknik.

Denna veckan har vi planerat nästa vecka då vi filmar och stillbildsfotograferar med PE Teknik &Arkitektur.

Har filmat med modell i lördags till egna projektet med Senast läppstiftet. Nu är samtliga inspelningar klara för att färdigställa filmen inom de närmsta dagarna. Blurrar DaVinci Resolve-skärmdumpen så blir det extra kul att se allt innehåll när filmen är klar. Postar givetvis filmen här på bloggen.

Stillbildsfotografering i lördags till portfolion. Ser fram emot att posta dessa movement-bilder här på bloggen inom kort. Mer än välkommet med det fina vädret och visst fanns det en känsla av vår i luften. Bilderna ska retuscheras och ge en känsla av “en varm sommardag i Venice Skatepark”. Här ser ni ett par behind the scenes-klipp.

Behind the scenes som visar hur vi diffuserar solljuset och ersätter det med ett kontrollerat blixtljus i samma riktning.

Har retuscherat klart bilderna från Norge till Johner Bildbyrå. Här kan ni se två av bilderna före/efter.

Förstora - Klicka på bilden.
Stillbildsfotografering med technoartisten Hertz tidigare i veckan. Postar ett av porträtten som fotograferades med Fuji 110mm f/2. Läs mer om optiken på Goecker: https://goecker.se/fujinon-gf-110mm

Använder ni Techart adapter för Canon optik med Fuji GFX. Då har ni säkert fått felmeddelandet om omstart i displayen. Lösningen är det ni läser ovan. Ovärdeligt tips!

Fujinon GF 110mm F/5,6 tilt/shift Macro G-Mount // Prövar ny teknik för macrofotografering.

Fujinon GF 110mm F/5,6 tilt/shift Macro G-Mount // Prövar ny teknik för macrofotografering.

Har under många år tillbaka fotograferat macro med Hasselblad. 80mm, mellanring, HTS alternativt 120mm macro har varit kameratekniken. Sedan en tid har används Fuji GFX 100S och ska nu ta fram en ny kamerateknik för macrofotografering.

Har nu testat Fujinon GF 110mm F/5,6 tilt/shift Macro G-Mount med närmsta närgräns (0.43 meter). Kommer kunna backa kameran för att minimera svarta reflektioner från optiken och samtidigt få ett längre skärpedjup. Kameran levererar 100MP så även om kameran flyttas lite längre från produkten kommer det fortfarande finnas tillräckligt många pixlar till mina kunder.

En stor nackdel med manuella linser som saknar autofokus är att man kan inte flytta skärpeplanet utan att röra optiken som ger mikroskakningar. Det funkar i n t e på en produkt som är så extremt litet som t.ex. örhängen. Annars har Fuji GFXS en fokusstacking-funktion i kameran som funkar fint med AF-optik. Ska inom kort göra ett nytt test med Fujinon GF 120mm F/4 R LM OIS WR Macro G-Mount med närgräns på 0.45 meter. Den optiken har ingen tilt-funktion där skärplanet gynnas men däremott så kan man fokusstacka i kameran.

Nedan kan ni se dagens test där skärpeplanet ligger på 2 cm på linjalen och har tiltat nästan max. Bländare f/11 med befintligt ljus.

Förstora - Klicka på bilderna ovan.

Ni kan läsa mer om optiken och köpa den hos Goecker: https://goecker.se/fujinon-gf-110mm-f-5-6-tilt-shift-macro-g-mount

Nytt inköp - Colorama 533 Chromagreen och Chromakey tejp

Colorama 533 Chromagreen och Magtape Chromakey tejp

Har under alla år använt bakgrundspapper från Colorama. Senaste inköpet Colorama 533 Chromagreen 1,35 x 11 m. Läs mer om bakgrundspappret här: https://www.colorama-photo.de

Magtape Chromakey tejp. Läs mer här: https://shop.hofmann.se // https://www.lemark.co.uk

Nytt inköp - X-Rite Colorchecker video

X-Rite Calibrite ColorChecker Video för korrekta färger, exponering och vitbalans. Att lära sig hur man ska jobba med detta verktyg i Davinci Resolve har tagit ett par arbetsdagar denna veckan. Det är mycket ny info för huvudet men som alltid väldigt kul när man utvecklas med ny kunskap.

ColorChecker Video är ett allt-i-ett-verktyg i A4-storlek speciellt avsett för videoproduktion som hjälper dig att förbättra och snabba upp arbetsflödet. Du får effektivt korrekta färger, exponering och vitbalans i dina videor och kan smidigt färgmatcha flera olika kameror. Den underlättar också efterbehandlingen av ditt material då du får rätt färgbalans redan från början.

Funktioner:

- Sex mättade och sex omättade färgprover anpassade för videoproduktion.

- Sex färger för korrigering av hudtoner, från ljus till mörk med olika undertoner.

- Gråa nivåer med fyra steg, inklusive vit, 40IRE grå, djup grå och högblank svart.

- Linjär gråskala med sex steg för ännu bättre balans även i högdagrar och skuggor.

- Exponeringskontroll med svart och vit färg i två hörn för att bättre bibehålla och fastställa jämn exponering.

- Diagram för vitbalans som hjälper dig ställa in vitbalansen manuellt vilket förenklar redigeringen och eliminerar behovet att färgkorrigera varje bildruta senare.

Timelapsefotograf i Göteborg.

Timelapsefotograf i Göteborg.

För att minimera risken för kondens och fukt använder vi ett specialbyggt vädertätat skåp med värmeelement och optiskt glas. Värmeelementet testkörs idag på balkongen så det håller en jämn och önskad temperatur i skåpet. Nedan ser ni ett par iPhone-klipp som visar hur skåpet ser ut.

Dokumentera eller marknadsför ert arbete med en timelapse-video. Timelapse är en video baserad på ex. antal stillbilder/sekund. T.ex. om ni har ett bygge som pågår under en längre tid och vill visa hela bygget på 1-2 minuter i en färdig video då är timelapse ni skall välja.

Ett annat scenario kan vara att det sker något unikt i er produktion under en hel arbetsdag och ni vill dokumentera eller marknadsföra det med en video på t.ex. 15-30 sek och ett par stillbilder.

Detta timelapseskåp har som längst jobbat utomhus i storm, skyfall och ljummen sommarkväll under 14 månader och är 100% kvalitetssäkrat.

Läs mer här:
Artikel 1 // Artikel 2