Utrustning - Dakine skidfodral med hjul.

Utrustning - Dakine skidfodral med hjul.

När vi hade fotografering med Henzel Studio i Hong Kong för några år sedan så köpte jag med mig en stativväska på hjul. Den har varit extremt mkt använd och har nu gjort sitt.

När man planerar nya inköp av något man haft tidigare så tittar man självklart på hur man kan få ut mer av nya väskan. Idag var jag på Udens Sport här i Göteborg och tittade på ny väska med hjul. Anledning till besöket var att jag kikade på Dakine skidfodral med hjul igår på Dakines webbplats.

Udens Sport - Dakine skidfodral

Att känna på produkten IRL är oslagbart. Jag stödjer lokalhandeln där jag bor och skulle aldrig göra det tvärtom. Alltså att först gå till butiken och få professionell hjälp och se produkten därefter gå hem och leta upp billigaste inköpsstället på webben.

Väskan som köptes idag på Udens Sport skiljer sig mot min gamla då den väger extremt lite, har lite större hjul och kan vikas ihop när den inte används.

IMG_1355.jpeg

Vi ska ner till varmare breddgrader och fotografera i slutet av månaden och ska checka in utrustningen. Då kommer denna väskan till sin rätt. Med dagens inköp vill jag tipsa er om att kika på skidfodral med hjul nästa gång ni söker stativväska.

//Vega


Fotografera med fast brännvidd.

Fotografera med fast brännvidd.

Att fotografera med endast fast brännvidd… Det är något jag enbart gör. Ofta känner jag att det är bra för mitt kreativa tänk under fotograferingen och samtidigt lär jag känna min optik och brännvidd.

tempImageForSave.jpeg

Har ni ingen fast brännvidd så tejpa zoomen vid en fast brännvidd t.ex. 35 mm och förflytta dig själv under komposition istället för att zooma. Med detta lär du dig vilka brännvidder du skall använda för en viss typ av bild. När du själv kan bestämma avstånd till motivet så rekommenderar jag att du själv flyttar dig istället för att zooma.


Fototips - Ögonkontakt i fotografi.

Fototeknik - Ögonkontakt i fotografi.

Det är intressant hur man kan skicka olika signaler till den som betraktar ens bild. Låter det nytt och främmande för dig som fotograf? Nedan ser ni tre olika bildexempel. Under respektive bild beskriver jag hur ögonkontakten förmedlar olika känslor i de tre olika bildideerna.

När personen tittar på dig känner du dig inblandad och en kemi uppstår i fotografiet.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.
Siri P.

När två personer tittar på varandra i ett fotografi blir betraktaren observatör.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.
Åsa Engman & Magnus Ringberg.

När personen tittar bort från kameran sätts du som betraktare i ”observation läge”.
Det kan kännas som du får en inblick i personens tankar och privata ögonblick.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.
Svea G.

Visst är det intressant hur man skicka olika signaler bara genom att be modellen använda sin blick på olika sätt. Känns både givande och kul att dela mitt yrke som fotograf med er. Har ingen aning om vilka ni är som läser bloggen efter alla dessa år så blir väldigt glad om ni skriver ett par ord eller kommentar. Ni kan även följa mitt yrke som fotograf via länkarna längst ner i denna posten.

Vill passa på att önska er en riktigt trevlig helg!
//Vega

Nytt inköp - Profoto B10

Nytt inköp - Profoto B10

Har sedan många år tillbaka använt Profoto. Många säger att det är ett extremt dyrt blixtsystem. Jag tycker inte att det är dyrt men det kostar mycket. Något som är dyrt är inte värt sina pengar och Profoto är värt sina pengar. Kvalitet kostar.

Profoto D1 1000 och Profoto B1 använder vi sedan tidigare och har nu kompletterat med Profoto B10 från Goecker. En extremt användbar batteridriven och kompakt ljuskälla med TTL-funktion. Denna blixten gör något som inte övriga blixtar gör i våran park så det kompletterar verkligen vårt sätt att jobba. Delar mina tankar om hur blixten användes i Gdansk nu i helgen.

IMG_4107.JPG

Här ser ni Fuji X100F på frihand och Profoto B10 Air TTL med Profoto OCF Beauty Dish White som är en hopfällbar och mer portabel variant av den klassiska mjukljusreflektorn Profoto Softlight Reflector. Du får ett fylligt men samtidigt krispigt ljus. Den vita versionen ger ett mjukare och något jämnare ljus än versionen i silver. Jag pratade med gode vännen och fotografen David Bicho rörande silver alt. vit och ha sa ”Silver: mer kräm, mörkare skuggor (inomhus), lite fulare reflektioner (i ögon och hud). Vit: mindre kräm, ljusare skuggor (inomhus), snyggare reflektioner.”

Behind the scenes bilden ovan använde vi en diffusion monterad på Profoto OCF Beauty Dish White. Använde TTL och mätte ljuset därefter satte jag den i manuellt läge och sänkte effekten lite grann.  

Detta är mitt ultimata rese-kit och allt får plats i Fjällräven Kånken. 

IMG_4112.JPG


Gitzo Tripod Traveler GT1545T SR.1 CARBON och Gitzo Ball Head GH1382 QD följde med som blixtstativ/bom och kamerastativ.

Stativet har en extrem byggkvalitet förhållande till sin vikt och är ett perfekt komplement till mitt tyngre Gitzo-stativ och kulled. Fördelen under transport är det ihopfällda måttet 42,5 cm. Smidigt att montera snabbplattan på blixten för att användas på kamerastativet med kulled.

Den totala vikten med blixt, ljusmodifierare och stativ gör att man klarar hålla kitet och fotografera på frihand.

Profoto B10 - LED inställningsljus

En stor anledning till Profoto B10-inköpet var möjligheten med blixtljus och LED inställningsljus. Att manuellt justera färgtemperatur och ljusstyrka gör att den kan kombineras med min Lupo Light Superpanel Dual-Color från Goecker som t.ex. en kick under en videointervju. Ett annat scenario ser ni nedan från lördag kväll i Gdansk.

Vi satte kameran på stativ och justerade färgtemperaturen för att harmoniera med gatubelysningen. Vi hade ingen färgmätare med oss utan ögat avgjorde när det såg fint ut. Min Lupo Light visar Kelvin-värdet och det visar inte Profoto B10. Det gör det självklart lite omständigare. Min förhoppning är att detta kommer i en firmware-uppdatering inom kort. Om det inte går att visa kelvin-värdet på blixten så förslagsvis i Profoto-appen där man styr blixtens parametrar.

Här ser ni en behind the scenes-video som spontant filmats i all sin enkelhet med iPhone för att visa ljustekniken under kvällsplåtningen i Gdansk.

Med denna bloggposten ser ni de många möjligheterna och fördelarna med Profoto B10. Vill ni ha mer info om blixten så finns det många fina video-recensioner på Youtube.

Profoto B10 produktbeskrivning: https://static.bhphotovideo.com/lit_files/427644.pdf

//Vega

Fototips - Gitzo stativ och kulled

Fototips - Gitzo stativ och kulled

Ni som vandrar eller reser med ett mobilt och så lätt utrustning som möjligt utan att tänja på kvaliteten har nog många gånger haft kamerastativet kvar hemma. Det väger helt enkelt för mkt när man vandrar en vecka i jobbig terräng eller t.ex. går en heldag i NYC. Jag har verkligen letat och testat det för mig ultimata resekittet rörande stativ och kulled. Idag kom Gitzo-kulleden från Goecker och kittet är nu komplett. Ett perfekt komplement till mitt tyngre Gitzo-stativ och kulled.

Goecker - Gitzo stativ och kulled

GITZO BALL HEAD GH1382 QD
https://www.goecker.se/webshop/gitzo-ball-head-gh1382-qd-1-gizgh1382qd.aspx
GITZO TRIPOD TRAVELER GT1545T SR.1 CARBON
https://www.goecker.se/webshop/gitzo-tripod-traveler-gt1545t-sr-1-carbon-1-gizgt1545t.aspx

Jag knäppte ett kort på kittet idag så ni kan se hur det ser ut. Rekommenderas varmt!

Capture One PRO - Byte av RAW-filhanteraren

Capture One PRO - Byte av RAW-filhanteraren

IMG_2705.JPG

Flertalet fotografer plåtar i Raw-format nuförtiden och nu byter jag tillbaka till Capture One efter 7 år. Varför bytte jag till Adobe Lightroom under 2010? Det var väl egentligen bara en anledning, jag investerade ett nytt system från Hasselblad. Hasselblad hade då liksom nu Phocus men då var programvaran extremt begränsad i vad man kunde få ut ur RAW-filen.

Det gjorde att jag slutade använda Capture One som jag använde under åren fram till 2010. Idag har jag tre kamerasystem. Canon, Sony och Hasselblad. Det gör att filerna från Canon och Sony bearbetas i Capture One Pro och Hasselblad i Phocus.

Ägna en stund till videon nedan där ni ser arbetsflödet rörande färghantering. 

RTimelapse - Lightroom plugin

Är lite kluven med Lightroom i ett fall och det handlar om timelapse där jag använder LRTimelapse-plugin som är helt fantastiskt. Vet att det förts en diskussion mellan de båda parterna men kruxet är tydligen att Adobe har ”an open standard when it comes to the XMP-interface”. LRTimelapse skriver ”I've had contact with Phase One, but currently the do not offer an XMP interface like it would be needed to interact with the software.”

Kan förövrigt tycka det är dags att Lightroom och Capture One utvecklar sina programvaror så vi fotografer har ett lika proffesionellt timelapse-arbetsflöde i deras programvaror som med pluggen LRTimelapse. Återstår att se.

Idag har jag ett abonnemang på Photoshop och Lightroom så det lär ligga kvar. Har ni inte använt Capture One så rekommenderar jag varmt en gratis testperiod.

Varför 3 olika kamerasystem?

Video - Canon, Hasselblad & Sony

Det har varit få bloggposter senaste tiden rörande utrustning och teknik. Idag filmade jag ett par minuter och delar spontant mina tankar rörande Canon, Hasselblad och Sony.  

Profoto A1  

Idag kom Hans Högberg från Goecker förbi med nya blixten Profoto A1. Testplåtatar blixten i helgen och se hur ljuset känns gentemot Profoto B1 med samma ljusmodifierare. Ett scenario är att ha den lille rackaren i mitt rese-kit samt kantljus vid porträtt. Förmodligen är det många möjligheter där Profoto A1 kan användas tillsammans med Profoto B1/Profoto D1. Ser fram emot att testa blixten i helgen. Känns ljuset bra använder vi blixten på söndag när vi plåtar/filmar med Kramers Trafikskola

15C4F395-7225-45E7-9A0A-5943CC8AD3C9.JPG