Fototips

Nytt inköp - Profoto B10

Nytt inköp - Profoto B10

Har sedan många år tillbaka använt Profoto. Många säger att det är ett extremt dyrt blixtsystem. Jag tycker inte att det är dyrt men det kostar mycket. Något som är dyrt är inte värt sina pengar och Profoto är värt sina pengar. Kvalitet kostar.

Profoto D1 1000 och Profoto B1 använder vi sedan tidigare och har nu kompletterat med Profoto B10 från Goecker. En extremt användbar batteridriven och kompakt ljuskälla med TTL-funktion. Denna blixten gör något som inte övriga blixtar gör i våran park så det kompletterar verkligen vårt sätt att jobba. Delar mina tankar om hur blixten användes i Gdansk nu i helgen.

IMG_4107.JPG

Här ser ni Fuji X100F på frihand och Profoto B10 Air TTL med Profoto OCF Beauty Dish White som är en hopfällbar och mer portabel variant av den klassiska mjukljusreflektorn Profoto Softlight Reflector. Du får ett fylligt men samtidigt krispigt ljus. Den vita versionen ger ett mjukare och något jämnare ljus än versionen i silver. Jag pratade med gode vännen och fotografen David Bicho rörande silver alt. vit och ha sa ”Silver: mer kräm, mörkare skuggor (inomhus), lite fulare reflektioner (i ögon och hud). Vit: mindre kräm, ljusare skuggor (inomhus), snyggare reflektioner.”

Behind the scenes bilden ovan använde vi en diffusion monterad på Profoto OCF Beauty Dish White. Använde TTL och mätte ljuset därefter satte jag den i manuellt läge och sänkte effekten lite grann.  

Detta är mitt ultimata rese-kit och allt får plats i Fjällräven Kånken. 

IMG_4112.JPG


Gitzo Tripod Traveler GT1545T SR.1 CARBON och Gitzo Ball Head GH1382 QD följde med som blixtstativ/bom och kamerastativ.

Stativet har en extrem byggkvalitet förhållande till sin vikt och är ett perfekt komplement till mitt tyngre Gitzo-stativ och kulled. Fördelen under transport är det ihopfällda måttet 42,5 cm. Smidigt att montera snabbplattan på blixten för att användas på kamerastativet med kulled.

Den totala vikten med blixt, ljusmodifierare och stativ gör att man klarar hålla kitet och fotografera på frihand.

Profoto B10 - LED inställningsljus

En stor anledning till Profoto B10-inköpet var möjligheten med blixtljus och LED inställningsljus. Att manuellt justera färgtemperatur och ljusstyrka gör att den kan kombineras med min Lupo Light Superpanel Dual-Color från Goecker som t.ex. en kick under en videointervju. Ett annat scenario ser ni nedan från lördag kväll i Gdansk.

Vi satte kameran på stativ och justerade färgtemperaturen för att harmoniera med gatubelysningen. Vi hade ingen färgmätare med oss utan ögat avgjorde när det såg fint ut. Min Lupo Light visar Kelvin-värdet och det visar inte Profoto B10. Det gör det självklart lite omständigare. Min förhoppning är att detta kommer i en firmware-uppdatering inom kort. Om det inte går att visa kelvin-värdet på blixten så förslagsvis i Profoto-appen där man styr blixtens parametrar.

Här ser ni en behind the scenes-video som spontant filmats i all sin enkelhet med iPhone för att visa ljustekniken under kvällsplåtningen i Gdansk.

Med denna bloggposten ser ni de många möjligheterna och fördelarna med Profoto B10. Vill ni ha mer info om blixten så finns det många fina video-recensioner på Youtube.

Profoto B10 produktbeskrivning: https://static.bhphotovideo.com/lit_files/427644.pdf

//Vega

GoPro Black - Kamera 2 kit

GoPro Black - Kamera 2 kit 

Utöver kamera 1 med stativ nere på marken använde vi idag ett kamera 2 kit som monterades fast på byggnadsställningen. Smidigt och lättmonterat kit för trånga utrymmen under en timelapse-produktion. Framing och komp med GoPro App på mobil enhet.

GoPro 6 Black
Manfrotto Super clamp
Manfrotto 492 Mikrokulled

Fototips - Gitzo stativ och kulled

Fototips - Gitzo stativ och kulled

Ni som vandrar eller reser med ett mobilt och så lätt utrustning som möjligt utan att tänja på kvaliteten har nog många gånger haft kamerastativet kvar hemma. Det väger helt enkelt för mkt när man vandrar en vecka i jobbig terräng eller t.ex. går en heldag i NYC. Jag har verkligen letat och testat det för mig ultimata resekittet rörande stativ och kulled. Idag kom Gitzo-kulleden från Goecker och kittet är nu komplett. Ett perfekt komplement till mitt tyngre Gitzo-stativ och kulled.

Goecker - Gitzo stativ och kulled

GITZO BALL HEAD GH1382 QD
https://www.goecker.se/webshop/gitzo-ball-head-gh1382-qd-1-gizgh1382qd.aspx
GITZO TRIPOD TRAVELER GT1545T SR.1 CARBON
https://www.goecker.se/webshop/gitzo-tripod-traveler-gt1545t-sr-1-carbon-1-gizgt1545t.aspx

Jag knäppte ett kort på kittet idag så ni kan se hur det ser ut. Rekommenderas varmt!

Capture One PRO - Byte av RAW-filhanteraren

Capture One PRO - Byte av RAW-filhanteraren

IMG_2705.JPG

Flertalet fotografer plåtar i Raw-format nuförtiden och nu byter jag tillbaka till Capture One efter 7 år. Varför bytte jag till Adobe Lightroom under 2010? Det var väl egentligen bara en anledning, jag investerade ett nytt system från Hasselblad. Hasselblad hade då liksom nu Phocus men då var programvaran extremt begränsad i vad man kunde få ut ur RAW-filen.

Det gjorde att jag slutade använda Capture One som jag använde under åren fram till 2010. Idag har jag tre kamerasystem. Canon, Sony och Hasselblad. Det gör att filerna från Canon och Sony bearbetas i Capture One Pro och Hasselblad i Phocus.

Ägna en stund till videon nedan där ni ser arbetsflödet rörande färghantering. 

RTimelapse - Lightroom plugin

Är lite kluven med Lightroom i ett fall och det handlar om timelapse där jag använder LRTimelapse-plugin som är helt fantastiskt. Vet att det förts en diskussion mellan de båda parterna men kruxet är tydligen att Adobe har ”an open standard when it comes to the XMP-interface”. LRTimelapse skriver ”I've had contact with Phase One, but currently the do not offer an XMP interface like it would be needed to interact with the software.”

Kan förövrigt tycka det är dags att Lightroom och Capture One utvecklar sina programvaror så vi fotografer har ett lika proffesionellt timelapse-arbetsflöde i deras programvaror som med pluggen LRTimelapse. Återstår att se.

Idag har jag ett abonnemang på Photoshop och Lightroom så det lär ligga kvar. Har ni inte använt Capture One så rekommenderar jag varmt en gratis testperiod.

Varför 3 olika kamerasystem?

Video - Canon, Hasselblad & Sony

Det har varit få bloggposter senaste tiden rörande utrustning och teknik. Idag filmade jag ett par minuter och delar spontant mina tankar rörande Canon, Hasselblad och Sony.  

Profoto A1  

Idag kom Hans Högberg från Goecker förbi med nya blixten Profoto A1. Testplåtatar blixten i helgen och se hur ljuset känns gentemot Profoto B1 med samma ljusmodifierare. Ett scenario är att ha den lille rackaren i mitt rese-kit samt kantljus vid porträtt. Förmodligen är det många möjligheter där Profoto A1 kan användas tillsammans med Profoto B1/Profoto D1. Ser fram emot att testa blixten i helgen. Känns ljuset bra använder vi blixten på söndag när vi plåtar/filmar med Kramers Trafikskola

15C4F395-7225-45E7-9A0A-5943CC8AD3C9.JPG

Sony A7s II - Settings

Sony A7s II - Settings

Har ägnat en stund och konfigurerat inställningar/funktioner i min nya Sony A7s II. Det kommer en bloggpost om detta på bloggen. Här kan ni se REC-knappen för inspelning som är så svår att komma åt när den sitter monterad på DJI Ronin M så jag la funktionen på C1.

IMG_0028.JPG

Nu blir det pilates på Pilates Complete vid 17-tiden därefter AW på Bar Robusta. Ha en härlig fredag! 

//Vega

Fototips - Mest använda Profoto-ljusmodifierare

Sitter och kikar på vilka ljusmodifierare jag ofta använder och även de jag typ aldrig använder. Ni som följt min fotografering genom åren känner säkert till att jag oftast använder ett väldigt mjukt ljus. Profoto Umbrella XL med diff är den ljusmodifierare jag använde mest under 2015. En stor fördel är att den monteras upp väldigt snabbt och går som oftast att använda även i lägre takhöjder. Har inte prövat den nya djupare varianten men det skall göras i år. 

Ett annat alternativ vi ofta använder för ett mjukt ljus är att belysa genom diffduk.
Se video nedan.

//Vega

image.jpg

Våga betrakta bilder konstruktivt.

Våga betrakta bilder konstruktivt.

Idag dök det upp en bild på Instagram. Det var en bild som jag betraktade konstruktivt. Är det konstruktivt först när man säger hur man hade velat ha bilden? Betrakta bilder konstruktivt är bra övning för ditt bildseende oavsett din kunskapsnivå. Ja t.o.m. ni grymma fotografer som har hög kunskapsnivå. Att våga se och känna vissa bilder på ett konstruktivt sätt. Det finns inga rätt eller fel i konst men det finns tycke och smak.

Det jag reagerade över i denna bilden var det starka solljuset som belös snett bakom ett bröllopspar och blixtljuset rakt på. I bilden kan man se en hård mörk skugga bakom bröllopsparet som avslöjar att ljuset kommer från två håll. 

Själv föredrar jag att sätta ett mjukt lätt fill-ljus som upplättning alternativt dra på mycket effekt som ligger över kantljuset från solen. Upplever det generellt mer harmoniskt när ljuset har e n tydlig riktning.

Det användes även en relativt liten ljuskälla där blixtens färgtemp hade behövt ett CTO-filter för att harmoniera med solljusets färgtemperatur på kvällen.

Oavsett vad man tycker eller känner om en viss bild så ta er tid ibland och analysera en bild ibland och inte bara lajka. Att kritisera hjälper ingen. Men att ge konstruktiv kritik eller konstruktiv beröm det utvecklar förhoppningsvis båda parter.

Lifestyle - Samantha

Foto: Vegafoto
Kamera: Canon EOS 5D Mark III
Optik: Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Datum: 2015.11.24
Location: Bar Robusta
Förstora - Klicka på bilderna.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Ofta när jag plåtar vill jag ge kunden frihet i sitt bildanvändande. Att ge utrymme för alternativa beskärningar där bilden kan användas i olika typer av publiceringar. I bilden ovan jobbade jag med att hitta ett skönt betraktningsavstånd och en väl avvägd vinkel till Samantha. Utmanande och roligt att göra denna bild då speglingarna i fönstret gick hand i hand med komposition och utsnitt. 

Vill visa några tankar och idéer runt min komposition och utsnitt. Nedan ser ni tre alternativ där kunden kan beskära bilden för olika känslor gentemot obeskuren bild.  

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Lite mer närhet till motivet där Samantha får mycket attention i bilden gentemot café-miljön. Många väljer plåta bilden med detta utsnitt som jag själv tycker är väldigt snyggt. Men titta på bilden ovan och jämför. Inte stor skillnad men känslan är helt olika i mitt tycke.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

Ett fint avstånd om jag skulle porträttera Samantha där textens innehåll handlar om henne. Har inte lagt ngn tid på att vinjettera de alternativa beskärningarna utan enbart visa utsnittet.

Foto: Vega // Förstora - Klicka på bilden.

En fördel med att plåta horisontella bilder är att ge kunden större frihet i sitt val av vertikal eller horisontell publicering. Här ser ni en vertikal beskärning som gör sig väldigt fint och ett bra alternativ till obeskuren bild i det horisontella formatet.