Fototeknik - Lifestyle Fårö

Det finns några platser för oss alla där vi trivs extra bra. Det är platser vi kan komma tillbaka till år efter år efter år. Jag har två sådana: Fårö och New York.

En stor fördel med att ha en sådan plats är att det ofta ger plats före ett inre lugn/harmoni och du är emottaglig för känslor som genererar kreativitet, nyfikenhet, glädje ja väldigt många positiva saker. Och fotografi är en sak som jag mer än gärna avsätter mycket tid till på dessa platser. 

Foto: Vega / En underbar gryning under juli månad på Fårö.

Tänkte ta Fårö som ett ex. till denna bloggposten. Att fotografera nordisk livsstil på Fårö.  Hur en plåtning kan se ut under den dagen du vet när ljuset är som finast på hela året och du har en ovanligt bra feeling för att plåta.

Bryter ner denna bilden i beståndsdelar. Att cykla på Fårö är något vi gör i stort sett varje dag under alla våra veckor på Fårö. Detta vill jag skildra i denna iscensatta situationsbild. Jag vet att dagens första ljus belyser denna traktorstig med ett vackert släpljus. Och på sommaren har man lite längre tid att fånga det fina morgonljuset än under övriga årstider. 

Just denna location är fantastisk med traktorstigen, träden, det öppna havet och så mycket Fårö. Nu till denna fotodag som var under sommaren 2013.

Vi satte larmet på väckning 04.00 och hade hängt cyklarna på bilen kvällen innan. Det tog ca 10 min att köra bilen ut mot denna location. Gjorde ett par bilder innan denna med annat bildinnehåll. Väl framme på location förklarade jag för min fru Helena hur jag ville ha bilden. När det var gjort var det dags att få fototekniken att sitta som skulle.

- Skärpa från förgrund till bakgrund.
- ISO 100 för fina färger.
- Slutartid som inte ger rörelseoskärpa på oss.
- Solljuset skall belysa på två utan oönskade skuggor.

Så...  

1. Mätte upp ljuset på f/11. Slutartid oväsentlig då det inte blåste eller vi skulle vara med i bilden. 

2. Tre olika exponeringar med olika skärpeplan. Dessa fokus-stackades till en miljö-bild i Helicon Focus. 

3. Bestämde slutartiden till 1/500 sek för oss på cyklarna. 

4. La ut en väska på marken för att veta var fokusområdet låg och att vi befann oss på samma ställe i bilden.

5. En utav oss cyklade åt gången. Medan den andra knäppte kortet. Varför? Jo dels för att en av oss hade koll på kameran och framförallt att solen belyser både två utan att skugga varandra i bilden.

6. Fördelen med att plåta på stativ som jag alltid gör att du har stora friheter för olika exponeringar samt att tillämpa t.ex. denna tekniken och inte skugga varandra. 

7. Därefter maskades tre olika bilder: Jag, Helena och miljöbild.

Fördelen med denna teknik är att hålla en maximal bildkvalitet. Vi utgör en sådan liten del av hela bilden. Vi har f/2,8 och ISO 400. Miljön har f/11 ISO 100 med oändlig skärpa. Det gillar jag med denna tekniken.

Det blev en planerad situationsbild från en av våra smultronställen på Fårö. 

Är ni intresserade att använda bilden kommersiellt så finns bilden till försäljning i mitt bildarkiv på Folio Bildbyrå. Klicka här: www.folio.se och sök bildnummer: f1631241

//Vega

Source: http://

Bildbyrå - Fotograf-ansökan

Bildbyrå - Fotograf-ansökan

Funderingar du på att göra en ansökan till en bildbyrå? Här är några tips för att det skall underlätta arbetet inför din ansökan.

Fotograf-ansökan

För lyckat samarbete mellan fotograf och bildbyrå önskas:
- Personligt och intressant bildspråk. Produktiv som fotograf.
- Du kan föra diskussion med dina bilder gentemot bildbyrån.
- Du är kontinuerligt produktiv i bildleverenserna.

- Arbetsprov med 50-100 lågupplösta bilder i ca 1000 pixlar. Bilderna representerar kommande bilder du skickar till bildbyrån. 
- Berättande text om dig som fotograf och bakgrund. 
- Varför du är intresserad av att bli ansluten till den bildbyrå ansökan skickats till. 
- Ansökan eller frågor kring ansökan skickas därefter till bildbyrån.

Bifoga en kortfattad beskrivning om dig som fotograf. Nedan ser ni min beskrivning på Folio Bildbyrå:

"Michael Jönsson fotograferar huvudsakligen nordisk livsstil och flertalet av hans motiv är från Göteborg och norra Bohuslän. Michael har en speciell relation till Fårö. Många av hans lifestylebilder är fotograferade där. Fotograferingen är medveten och välplanerad med en äkthet i bilderna. Familjen är ofta modeller, t. ex. cyklandes mot stenstranden eller avnjuter picknicken i skärgården".

Exempel på bildbyråer i Sverige (alfabetisk ordning):

Folio Bildbyrå: www.folio.se
Johnér Bildbyrå: www.johner.se
Maskot Bildbyrå: www.maskot.se
Matton Bildbyrå: www.matton.se

Ekonomi

- Försäljningsrapport från bildbyrån via e-post en gång/månad. 
- Beloppet faktureras på sålda bilder. Fördelas generellt 50/50 mellan bildbyrå och fotograf.
- Bilderna har olika prissättningar beroende på: 
Användningsområde: broschyr, annons, affisch, powerpoint, webb, banner, vykort, förpackning, cd, dvd, kalender, kundtidning, tidning, böcker & läromedel m.m.
Storlek / Placering: inlaga 1/8, inlaga 1/4, inlaga 1/2, inlaga 1/1, uppslag, omslag
Användningsperiod: 1 år, 2 år, 5 år
Region: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Island, Norden, Europa, Världen
Branch: affärskonsult, bank & finansiella tjänster, barnprodukter, barnomsorg, bevakningstjänster, byggindustri, dator, dryck, energi, fastighetsbyråer, fordonsindustri, förlag, försvarsindustri, försäkringar, grafisk industri, handel e-butik, hemelektronik, heminredning, it tjänster, m.m.

Lycka till med ditt framtida bildbyrå-fotografering och Gilla gärna Vegafoto @ Facebook

//Vega

Filemail - Filhantering gentemot kund

Fram till idag har Vegafoto använt samtliga webb-tjänster via FS Data. 

Har sedan några veckor lagt ner tid på att utveckla filhanteringen på webben och samtidigt kollat över abonnemang och avtal.
Det har onekligen gjort att saker och ting ser annorlunda ut idag.

Webbplats, blogg & dolda gallerier till kund: Squarespace
Filhantering gentemot kund: Filemail
E-post: FS Data

Här kan ni se hur det ser ut med Filemail.
Stort tack Marcus Skogström på piXeltouch för din rekommendation av Filemail.

Filemail har ett alternativ där man kan ladda upp bilderna via desktop-app. 

Man kan bl.a. ange hur många dagar filen är tillgänglig för kund.

Filerna är nu uppladdade till kund. 

Så här kan det se ut för din kund. 

En presentationsvideo från Filemail.

Ljustest - Kontur & skuggans kant

Kvällen har ägnats till att pröva några olika varianter att sätta ljuset inför nästa veckas produktplåtning. Lånade en gammal mascara från min fru. Nedan ser ni beskuren del av mascaran i 100%. Har ljussatt med en Profoto Sofotbox 1x4 (3x120 cm) RF.

- Till vänster ligger en upplättning med silverreflex för att ge en yttre kontur när svart möter svart. 
- Till höger har ytan på mascaran sprayats med hårspray för att ge ett mer diffuserad yta.

Intressant att även transition i skuggans kant blev mjuk och fin. Att öva, trixa och testa olika varianter på hur blixtljus kan användas. Det blir det mkt utav i vinter.

//Vega

Ljustest - Kantljus

Ikväll har jag prövat olika ljusformare för att jämföra karaktären på kantljuset och dess fall off. Här kan ni se en diffad Profoto Zoom Reflector. Diffduken tog 2/3-bländarsteg och gav en mjukare ljusbild. Även transition mellan högdagrar och lågdagrar blev mjukare. Tycker det blev riktigt fint.

Skärmdump: Vega
Kamera: Hasselblad H4D-31
Optik: Hasselblad 120 mm
Stativ: Gitzo Carbon 6X GT3531Really Right Stuff Bh1-LReally Right Stuff Ballhead Bh-55 LR
Ljus: Profoto D1 Air 1000WsProfoto Softlight Reflector, California Sunbounce Sun Swatter Pro Super Saver Starter Kit

Beskuren för närhet. Förstora: Klicka på skärmdump.

Fotoutrustning - Transport

Ett ständigt dilemma för många fotografer är att optimera och effektivisera fotoutrustningen. Hur många miljoner fotoväskor har du köpt genom åren? 

Väskan skall skydda fotoutrustningen under transport till/från jobbet och samtidigt vara anpassad för den packade utrustningen. Kruxet är ofta inte själva storleken på väskan... Det är kvaliteten.

Ta t.ex. California Sunbounce transportväskor. Min ena väska sprack i sömmen efter någon vecka. Jag köpte 2 st. Profoto D1'or där en väska följde med. Dragkedjan gick sönder efter 5-6 plåtningar. Tyvärr är det ofta dålig kvalitet på väskor som följer med vid köp av fotoutrustning. Det är iallafall min erfarenhet. Nu plåtar ju jag säkert 8 av 10 jobb utanför studion och det är ett ständigt packande upp/ner och slitaget är givetvis större än om väskorna stått i studion hela dagarna. Tycker att om man lägger så mycket pengar på utrustning så skall väskorna hålla samma kvalitet. Tyvärr är det inte så imo.

Men det finns företag som gör riktigt bra väskor till oss fotografer. Pelican, Tenba, Think Tank och F-stop är ett par exempel. För mig är det en gåta att inte andra fotorelaterade företag har likadan kvalitet. Detta gör att nyinköpt utrustning ofta behöver ny fotoväska.

Jag vill inte ha 2000 väskor till plåtning utan väljer att packa utrustningen i större väskor. Man har ju alltid bil till plåtning så det spelar ingen roll vad en väska väger. Däremot spelar det roll hur mkt plats den tar och hur många väskor man har. Jag föredrar att kunna packa ur bilen och få med allt på en vända. 

Denna helgen har jag köpt en ny väska och en ny pirra till min fotoutrustning. Väskan är från Tenba. Nu kan 4 st. Profoto-blixtar transporteras i en och samma väska. Innan hade jag Profoto's väska för 2 st. D1 1000w och en Pelican hardcase till blixtarna. Idag blev det en Tenba CC 28.

Weight: 3.2 kg
Exterior Dimensions: 71 x 32 x 34 cm
Interior Dimensions: 69 x 29 x 32 cm

Något jag sagt sedan många år tillbaka är att investera en riktigt bra pirra. Men har uppenbarligen leta efter en som inte skall väga något och kunna fällas ihop och få plats i innerfickan. För något måste det ju bero på... Att vi jobb efter jobb kånkar på den tunga fotoutrustningen. Nu så sket jag i hur mycket den vägde. Bara den var tillräckligt liten för att få in i bagaget i våran kombi. Det blev en Magasinkärra Ekeby P 3 250 KG 2029.

Vikt: 13 kg
Max last: 250 kg
Höjd x bredd x djup: 1175 x 515 x 390 mm
Lastkniv djup x bredd: 70 x 420 mm 

Så nästa vecka har vi två färre väskor att lasta ur bilen och kan transportera fotoutrustningen på hjul. Apropå hjul... Dessa hjulen pumpas upp och är rejäla vilket gör att det rullar lätt även i svårare underlag och klarar 250 kg. Det känns onekligen bra.

Och resan går vidare till att optimera och effektivisera sin park och dess fotoutrustning. 

//Vega

Porträtt - Marcus Ahlberg, musiker.

Jag gjorde en bildserie med musikern Marcus Ahlberg. En av bilderna skulle bli ett porträtt. Efter att ha tidigare gjort musik med Marcus och lärt känna honom så kändes det passande att ge bilden en lugn och harmonisk känsla. För rätt bildkänsla plåtade vi genom Marcus köksfönster.

Fotoutrustning: Canon EOS 5D Mark II med ett Canon EF 135mm f/2L USM 

Det är alltid lika intressant att reka miljöer on location inför fotografering. Här valde jag stå ute på gatan och Marcus satt inne i köket. Stearinljuset på bordet gav lite värme på ena ansiktshalvan och ett önskat blandljus.

Ni är självklart välkomna att höra av er till Vegafoto nästa gång ni söker porträttfotograf. 

//Vega

Utrustning - On location hardcase - Pelican 1490CC1 Laptop Case

Denna bloggposten visar min on location-hardcase med MacBook Pro / Pelican 1490CC1 Laptop Case LaCie Rugged Triple USB 3.0 500 GB (7200rpm) / SanDisc minneskortläsare Extreme CF & FireWire.

Det finns självklart ett oändligt antal olika casar och hårddiskar för detta. Valde denna lösning för ett par år sedan efter att ha sett en video från Chase Jarvis och utvecklade idéen som ni ser i videon nedan.

Video: Vegafoto 

Jag använder Pelican till stor del av övrig utrustning och är nöjd. Lacie Rugged är en av de bättre diskarna för skakningar, åka i backen o.s.v.

- Lacie Rugged är monterad med kardborrband i casens botten (under datorn).
- Samtliga kablar är dragna i botten av casen.
- Minneskortläsaren sitter uppe i högra facket.
- Lockets fack ligger bl.a. modellrelease, nätkabel, iPad (moodboards & Phocus Mobile), USB lampa och extra batteri MacBook Pro.

Denna lösningen är ganska tung men känner att utrustningen ligger säkert.
När man fotograferar tethered med Hasselblad kan bilden inte sparas på minneskort och dator samtidigt. Så när jag har on location-fotografering görs backup till två enheter.

//Vega

Utrustning - Canon, mina objektiv

Första året som fotograf innehöll min fotoväska följande Canon-objektiv: 
Canon EF 16-35mm f/2.8L USMCanon EF 24-70mm f/2.8L USM Canon EF 70-200mm f/4L USMAlltså 3 st. L zoom-objektiv. Det visade sig att detta skulle ändras genom åren... Berättar här.

Canon EF 16-35mm f/2.8L USM var mitt objektiv för landskap. Behöll objektivet till den dag jag köpte Canon TS-E 24mm f/3.5L II
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM är enda zoom-objektiv jag har kvar idag. En klassiker. 
Canon EF 70-200mm f/4L USM såldes den dag jag köpte Canon EF 135mm f/2L USM.

Idag innehåller min Canon-fotoväska följande objektiv:

Hyr övriga objektiv vid behov. Det är två objektiv som aldrig används längre: 50 mm och 100 mm. De ligger mest och samlar damm sedan några år tillbaka.

Har idag Canon EOS 5D Mark II och har inga planer på att byta ut det kamerahuset den närmsta tiden. Uppgradering av Hasselblad ligger närmare. Känner att Canon och Hasselblad kompletterar varandra fint för den typ av fotografering jag utför.

Rundar av med att välja ut 3 st. favissar i min Canon objektiv-park: 

Canon TS-E 24mm f/3.5L II
Canon EF 85mm f/1.2L II USM
Canon EF 135mm f/2L USM

//Vega